Gaelic Storm został założony w 1995 roku w Kaliforni. Popularność zyskał za sprawą krótkiego utworu tanecznego ("Irish Party In Third Class") wykonanego na potrzeby filmu "Titanic" Jamesa Camerona. Od tego czasu udowodnili swoją wartość serią płyt i trasami koncertowymi. Ich muzyka to oryginalne wykonania tradycyjnych tematów oraz własne kompozycje. Jest to zdecydowanie jedna z najciekawszych grup nurtu celtic rock.
Początki Gaelic Storm sięgają 1996 roku, kiedy Patrick Murphy, Steve Wehmeyer wspólnie ze Stevem Twiggerem oraz, grającym na dudach, Brianem Walshem, zaczęli występować w pubie O'Brien's Irish Pub and Restaurant w Santa Monica w Kalifornii, którego Murphy był managerem. Pierwszy występ był takim sukcesem, że publiczność nie pozwalała zejść im ze sceny. To doprowadziło do licznych występów w roku następnym. Ich zamysłem było stworzenie takiego brzmienia, które, będąc bliskie celtyckiej tradycji, dodawało by silny powiew życiowej energii. Stąd nazwa "Gaelic Storm". Występ w "Titanicu" katapultował grupę w olbrzymią popularność i poważne trasy koncertowe. Występowali w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, Francji i Japanii.
Skład zmieniał się wielokrotnie. W "Titanicu" występowała z nimi Kathleen Keane, zastąpiona później przez Samanthę Hunt a następnie Jessie Burns. W 2012, Jessie opuściła zespół pświęcając się życiu rodzinnemu. Na jej miejsce przyszła Kiana Weber. Patrick urodził się i wychował w Cork w Irlandii, Steve Twigger pochodzi z Coventry w Anglii . Przyjechał do Kaliforni sprawdzić, czy Beach Boys śpiewają prawdę. Ze sprzedażą ponad 1 miliona płyt, grupa wprowadziła 3 abumy na 1 miejsce listy Billboardu, w 2008 r. "What's the Rumpus?", w 2010 "Cabbage", który zajmował pierwsze miejsce przez 3 tygodnie, i w 2012 "Chicken Boxer".
Z albumem "Chicken Boxer" zwązane jest hasło "dom". Czy dom jest tam, gdzie się urodziłeś, czy tam gdzie mieszkasz? Płyta jest naprawdę badzo dobra.
"The Best of Gaelic Storm 2004-2014" zawiera ulubione przez fanów pisenki, wydane w tym okresie, wraz z nigdy nie wydanymi na płycie czterema kawałkami a w tym "Irish Party in Third Class", napisanym dla filmu Titanic.
Dwunasty album grupy „Matching Sweaters”, wydany w lipcu 2015 roku, jest trochę bardziej popowy niż poprzednie, lecz słucha się go z przyjemnością. Płyta została wybrana jako „Best of 2015” przez iTunes.
Kiana Weber opuściła zespół latem 2017 roku a zastąpiła ją Katie Grennan. Katie jest wszechstronnie utalentowaną irlandzką skrzypaczką i tancerką stepu irlandzkiego. Jako artystka solowa występowała w wielu miejscach w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji oraz z uznanymi zespołami, takimi jak The Trinity Irish Dance Company, Hammerstep oraz irlandzki tenor Michael Londra. Występowała gościnnie w znanych zespołach, takich jak Cherish the Ladies, Pittsburgh Symphony oraz z wieloma innymi tradycyjnymi muzykami, takimi jak Liz Carroll, Maurice Lennon i John Williams.
„Go Climb a Tree” to trzynasty album Gaelic Storm. Został wydany 28 lipca 2017 roku. Tytuł nawiązuje do tematyki piosenek. Chodzi o zrobienie krótkiej przerwy, by naładować akumulatory, zanim znów wejdziesz na świat. Czasami trzeba zrobić sobie przerwę, uciec i wspiąć się na drzewo.
W 2021 roku Gaelic Storm wydało „One For The Road” nagrane recorded z internetowego wydarzenia o tym samym tytule na dzień Św. Patryka.
Członkowie zespołu: Patrick Murphy (akordeon, łyżki, bodhran, harmonica, śpiew) Steve Twigger (gitara, bouzouki, mandolina, śpiew) Ryan Lacey (djembe, doumbek, surdo, cajun, ukulele, śpiew, instrumenty perkusyjne) Peter Purvis (dudy, whistle) Katie Grennan (Fiddle, vocals)
Wcześniej grali z zespołem: Jessie Burns (skrzypce, śpiew) Brian Walsh (dudy) Samantha Hunt (skrzypce) Kathleen Keane (skrzypce, whistle, śpiew) Ellery Klein (skrzypce, śpiew) Shep Lonsdale (djembe, doumbek, surdo, instrumenty perkusyjne) Steve Wehmeyer (bodhran, didgeridoo, śpiew) Tom Brown (bagpipes, Tin Whistle, dudy) Bob Banerjee (fiddle) Kiana Weber (skrzypce, śpiew)
Dyskografia: Gaelic Storm (July 28, 1998) Herding Cats (September 20, 1999) Tree (June 19, 2001) Special Reserve (August 19, 2003) (compilation) How Are We Getting Home? (August 3, 2004) Bring Yer Wellies (July 25, 2006) What's The Rumpus? (July 8, 2008) Cabbage (August 3, 2010) Chicken Boxer (July 31, 2012) The Boathouse (August 20, 2013) Full Irish: The Best of Gaelic Storm 2004 – 2014 Matching Sweaters (July 24, 2015) Go Climb a Tree (July 28, 2017) One For The Road (2021)
Filmografia: Titanic (1997) Gaelic Storm Live in Chicago (2006)
Irish Stew of Sindidun (często używane tylko Irish Stew) to serbska grupa celtyckiego rocka z Belgradu. Początkowo grali typowo folkową muzykę irlandzką, lecz później ukierunkowali się bardziej na punk rock inspirowany muzyką irlandzką i innymi stylami. Oprócz swoich własnych utworów grupa wykonuje tradycyjne irlandzkie kawałki jak również piosenki The Pogues.
Pierwsze pomysły utworzenia irlandzkiej kapeli pojawiły się w 2002 roku, kiedy Bojan Petrović (wokal, tin whistle) oraz Nenad Gavrilov (gitara akustyczna, wokal), fani muzyki irlandzkiej, postanowił zacząć grać razem. Po kilku próbach, zespół został oficjalnie założony w styczniu 2003. W tym czasie zespół nie wykonywał na żywo i nie miał nazwy, ale kilka miesięcy później, zyskał i nazwę i nowych członków. Skład zespołu, obok Petrovića i Gavrilova, to Ivan Durić (banjo, gitara elektryczna, wokal), Ana Mrkobrada (skrzypce), Aleksandar Gospodinov (gitara basowa, wokal) i Pavle Medan (perkusja).
Pierwszy koncert grupy odbył się 26 czerwca 2003 roku w audycji Celtic Night nadawanej przez radio Obrenovac. Po zdobyciu pozytywnych opinii, zespół zaczął grać częściej. Choć grupa powstała jako cover band, członkowie zespołu zaczęli pisać swoje własne piosenki i wkrótce zespół nagrał taśmę demo. W 2004 roku zespół otrzymał Nagrodę Publiczności w Demo Masters Tournament 2004 organizowanym przez radiową rozgłośnię Belgrad 202 oraz nagrodę na Demo Maraton 2004 organizowanym przez Centrum Kultury Młodzieży w Belgradzie. W tym okresie powstały takie hity jak „Why”, „Puzzle of Life”, „Stout”, „McGee's Daughter”, które wraz z ośmioma innym złożyły się na pierwszy album „So Many Words”.
2005 roku zespół wszedł do studia by nagrać swój debiutancki album zatytułowany „So Many Words...”. Album został wydany 31 października 2005 roku za pośrednictwem One Records i zawierał dziewięć oryginalnych utworów oraz trzy covery irlandzkich piosenek. Filmy promocyjne zostały nagrane dla „Puzzle Of Life” i „Why”.
Zespół kontynuował działalność koncertową i rozpoczął przygotowania do drugiego albumu, który ukazał się w marcu 2008 roku. „Dare to Dream”, powstał z nowym perkusistą, Marko Krasnićem, został wydany przez One Records zawierając dziesięć oryginalnych utworów oraz dwa tradycyjne. W porównaniu z pierwszą płytą zespół pozwolił sobie na eksperymenty z innymi gatunkami muzycznymi, lecz wciąż pod wpływem muzyki irlandzkiej. Pod koniec grudnia 2008 roku celtic-punkowa strona shitenonions.com umieściła album na piątym miejscu. W marcu 2009 roku ukazał się film promocyjny do utworu „Ditch”, a w dniu 26 czerwca, zespół przeprowadził w swoją szóstą rocznicę koncert w salonie Belgrad SKC.
W 2009 roku, perkusista Krasnić opuścił zespół, a zastąpił go Marko Jovanović.
W sierpniu 2011 roku zespół wydał singiel „Lady of New Tomorrow”, dostępny do pobrania za darmo z oficjalnej strony zespołu, ogłaszając swój trzeci studyjny album. Album „New Tomorrow”, nagrany z nową skrzypaczką, Aną Milanović, został wydany w dniu 6 października, dostępna zarówno na CD, wydany przez One Records, a także w formie aplikacji multimedialnej, dostępny do pobrania za darmo z oficjalnej strony zespołu. W tym samym czasie Bojan Petrović dołączył do grupy Orthodox Celts, grając na whistlach i śpiewając w chórkach, jednocześnie nadal prowadząc Irish Stew of Sindidun. W 2016 roku opuścił Orthodox Celts.
W marcu 2016 roku, grupa wydała singiel „Heavier than Sin”.
Belgradzki zespół Irish Stew of Sindidun wydał czwarty album zatytułowany „City of Grigs”, wydany przez Ammonite Records. Dla publiczności i fanów, którzy od sześciu lat czekają na nowy materiał, Irish Stew oferuje inne brzmienie niż poprzednie, próbując połączyć wszystko, co robili przez 15 lat i dodać coś nowego. Album zawiera 10 utworów, w tym trzy tradycyjne irlandzkie utwory, tworząc zwartą całość. Tematy poruszane na albumie w autorskich tekstach, podobnie jak poprzednio, oprócz nieodłącznych elementów osobistych, mają silny charakter społeczny, krytykujący czas i przestrzeń, w której żyjemy.
Skład: Bojan Petrović (śpiew, flażolety) Ana Milanović (skrzypce) Nenad Gavrilov (gitara akustyczna, śpiew) Ivan Đurić (banjo, gitara elektryczna, śpiew) Aleksandar Gospodinov (gitara basowa) Marko Jovanović (perkusja)
Dyskografia: So Many Words... (2005) Dare to Dream (2008) New Tomorrow (2011) City Of Grigs (2017)
JSD Band był krótko działającym, lecz bardzo znaczącym szkockim zespołem ruchu Folk Revival z początku lat 70-tych. Grając muzykę nurtu celtic i folk rock są stawiani wśród tuzów tego gatunku, takich jak Fairport Convention, Pentangle, Trees i Steeleye Span. Działali w latach 1969 do 1974 a potem jeszcze na krótko od 1997 do 1998. Reputację zdobywali grając z takim sławami jak The Average White Band, Status Quo, Johnny Winter, Lou Reed, Joan Armatrading i David Bowie.
Zespół JSD Band powstał w 1969 roku w Glasgow w Szkocji a nazwa pochodzi od pierwszych liter imion założycieli: Jim Divers, Sean O'Rourke i Des Coffield. Do grupy wkrótce dołączyli Chuck Fleming i Colin Finn powiększając skład do pięciu osób. Początkowo występowali w tzw. Klubach Folkowych (Folk Clubs) razem z takimi artystami jak Billy Connolly i Gerry Rafferty z Humblebums oraz Barbara Dickson. Kluby folkowe były głównie miejskim zjawiskiem z lat 60-tych i 70-tych, występujących na terenie Wielkiej Brytanii i Irlandii, ważnym dla brytyjskiego folku, o amatorskiej naturze tych zgromadzeń. Dzięki żywiołowemu podejściu do muzyki ludowej zostali zauważeni i zwyciężyli w Scottish Folk Group Championships w Edynburgu w Usher Hall.
Scottish Folk Group Championships odbyły się w 1971 roku. Wczesniej odbyło się 18 konkursów eliminacyjnych, w całym kraju, półfinały w Glasgow i Dundee, i wielki finał w Usher Hall w Edynburgu, z Corries jako gwiazdą koncertu. Cały dochód poszedł na konto szkockiej organizacji opieki nad dotkniętymi porażeniem mózgowym (Scottish Council for the Care of Spastics). Grupa JSD Band zwyciężyła i w nagrodę podpisała kontrakt z EMI na nagranie płyty. Pozostałych 7 finalistów uczestniczyło w nagraniu płyty “Folk Philosophy”.
Ich debiutancki album „Country Of The Blind” ukazał się w 1971 roku, wydany przez Regal Zonophone, filii wytwórni EMI. Tym nagraniem zwrócili uwagę słuchaczy a, w szczególności, jednej konkretnej osoby, prezentera Johna Peela, którego opinia była bardzo ceniona. John Peel napisał później notki informacyjne na dwóch kolejnych płytach zespołu. „Country Of The Blind” zawiera, głównie, irlandzkie, szkockie, amerykańskie i angielskie tradycyjne piosenki, lecz są tam, również, oryginalne kompozycje.
W BBC Radio 1 wystąpili w audycji Johna Peela a w BBC 2 w muzycznym show prowadzonym przez Boba Harrisa, znanego jako „Whispering Bob Harris”. „Old Grey Whistle Test”, to muzyczne program, który ukazywał się w brytyjskiej telewizji w latach 1971 do 1987.
W 1972 roku, grali jako support w czasie trasy koncertowej Davida Bowie’go po Wielkiej Brytanii, promującej jego przełomową płytę Ziggy Stardust a niektórzy członkowie zespołu uczestniczyli w nagraniu tej płyty.
Przeprowadzili się do Londynu i wydali, w 1972 roku, swój drugi album „JSD Band”, którego sprzedaż przekoczyła dwadzieścia tysięcy egzemplarzy. Notkę na okładce przygotował John Peel, pisząc w niej, że ten kto kupił tą płytę, nigdy nie będzie chciał się jej pozbyć. Czas pokazał, że miał rację. Należący do składu grupy skrzypek Chuck Fleming, na czas nagrania, został zastąpiony przez Lindsay Scott. Bardziej surowe brzmienie skrzypiec czyni ten album wyjątkowym. Mieszkając w Londynie, intensywnie koncertowali, w szczególności na scenach uniwersyteckich.
Ich trzeci album, „Travelling Days”, ukazał się w 1973 roku, lecz nie udało mu się pokonać dobrego wyniku wydawniczego swojego poprzednika. Notkę na okładce ponownie napisał John Peel. W tym momencie, jednak, grupa była na tyle znana by grać na głównych scenach dużych miast, przyciągając tłumy, gdziekolwiek by nie byli.
Grupa wydała jeszcze trzy single: „Sarah Jane/Paddy Stacks” (1973), „Sunshine Life For Me (Sail Away Raymond)/Reel Call„ (1974) oraz „Hayes and Harlington Blues/Cuckoo„ (1974). W lipcu 1974 roku, presja wywierana z różnych źródeł, zebrała swoje żniwo w postaci ubytku kilku członków zespołu, w tym Fleminga, którego odejście okazało się fatalne w skutkach. Pod koniec swojej działalności zespół przyjął nazwę „The New JSD” a pozycję lidera zajął Iain Lyon, przychodząc z grupy My Dear Watson. Grupa rozpadła się ostatecznie w 1974 roku.
Po 23 latach, w 1997 roku, Coffield, Divers, Finn i Fleming reaktywowali grupę na krótki okres. Do składu doszedł jeszcze Rob Mairs na pięciostrunowym banjo. W tym okresie wydali dwie płyty: w maju 1997 roku, akustyczne wersje starych przebojów na płycie „For The Record” a w maju 1998 bardziej rockową „Pastures Of Plenty”. Tym razem albumy wydała wytwórnia z Glasgow KRL Records, specjalizująca się w tradycyjnej muzyce szkockiej.
„For the Record” zawiera materiał z poprzednich płyt. Jest, zarówno, przypomnieniem ciekawej muzyki stworzonej przed latami, jak i ponownym pojawieniem się na rynku, w ramach nowego kontraktu płytowego. JSD Band, z równą łatwością, gra współczesne wersje celtyckich melodii, jak i folkowe piosenki amerykańskie. Ich najlepiej pamiętane kawałki brzmią wyraźnie amerykańsko. Wystarczy posłuchać „Sarah Jane”, „Groundhog” czy „Down the Road”. Natomiast takie utwory jak „As I Roved Out”, „The Irish Girl” oraz „The Galway Races” udowadniają, że ich siła leży po obu stronach Atlantyku.
Na wydanej w 1998 roku płycie „Pastures of Plenty” po raz pierwszy pojawia się Rob Mairs dodając nieco cięższe brzmienie. Album jest zdecydowanie rockowy. Tradycyjne przeboje wykonane zostały w nowoczesnej wersji, z wybijającą się gitarą elektryczną. Ich unikalny styl jest mieszaniną zawierającą jazz, country, rock i tradycję.
Ostatnie wieści o zespole pochodzą z 2013 roku. JSD Band, w swoim oryginalnym składzie, pojawił się na festiwalu Lomond Folk Festival. Grupa zagrała 28 lipca 2013 roku na scenie festiwalowej w parku w Balloch, niedaleko Glasgow, na południowym brzegu jeziora Loch Lomond, obok takich zespół ów jak Shooglenifty i Raggle Taggle Gypsies. Organizatorzy festiwalu dogadali się z zespołem podczas 60-tych urodzin Desa Coffielda obchodzonych na początku lipca. Perkusista Colin Finn, znany w okolicach Glasgow jako poprzedni właściciel sklepu muzycznego Village Music w East Kilbride, wyznał, że zebrali się wszyscy, by zrobić Desowi niespodziankę. Na scenie zagrali Jim Divers, Sean O’Rourke, Des Coffield, Chuck Fleming oraz Colin Finn.
Skład: Jim Divers - śpiew, gitara basowa, wilonczela Sean O'Rourke - śpiew, gitara, skrzypce, flet, saksofon Des Coffield - śpiew, gitara, instr. klawiszowe, mandolina Chuck Fleming - skrzypce, mandolina Colin Finn - drums
Pozostali: Lindsay Scott - śpiew, skrzypce (1972) Iain Lyon - skrzypce (The New JSD 1974) Rob Mairs - gitara dobro, banjo (1997, 1998)
Dyskografia: Country of the Blind (1971) - Regal Zonophone JSD Band (Black Album) (1972) - Cube Travelling Days (1973) - Cube For the Record (1997) - KRL Pastures of Plenty (1998) - KRL Single: Sarah Jane/Paddy Stacks (1973) Sunshine Life For Me (Sail Away Raymond)/Reel Call (1974) Hayes and Harlington Blues/Cuckoo (1974)
Mànran to szkocki zespół, który powstał w czerwcu 2010. Od 2010 roku koncertowali na kilku międzynarodowych festiwalach folkowych, zdobywając nagrody. Zostali także zaproszeni do zrobienia specjalnego koncertu podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku.
Muzyka zespołu często określana, jako folk-rock, trad-rock lub celtic-rock, jest jednak trudna do zakwalifikowania ze względu na eklektyczną mieszankę muzycznych wpływów. Dzięki zbudowaniu warstwy instrumentalnej wokół tradycyjnych korzeni poprzez ogniste melodie skrzypiec, akordeonu, fletu i dud związane poprzez sekcje rytmiczną z elementami jazzu, fanku i rocka, powstała jedna z najbardziej innowacyjnych koncepcji muzycznych. Piosenki wykonywane są zarówno po angielsku jak i po gaelicku, co wpływa na atrakcyjność koncertową grupy. Do tej pory zespół koncertował w Europie, USA, Australii i Azji.
Grupa Mànran powstała w 2010 roku, założona przez Gary'ego Innesa, znanego akordeonisty, byłego gracza w shinty i nadawcę radiowego. Innes zadebiutował w 2005 roku solowym albumem "How's the Craic?" i grał w grupie Runrig. Wokalistą został Norrie Tago MacIver, który w czasie studiów w Glasgow na RSAMD (Royal Scottish Academy of Music and Drama) był członkiem grupy Bodega. Manran pomagał założyć skrzypek z BattlefieldBand, Ewen Henderson oraz flecista Calum Stewart, basista Ross Saunders i perkusista Scott Mackay.
17 stycznia 2011 roku zespół wydał swój pierwszy singiel "Latha Math", który znalazł się na liści Top 40, jako pierwsza gaelicka piosenka w 21 wieku. W ślad za singlem ukazał się debiutancki album zatytułowany „Mànran”, zespół zaczął się pojawiać na wielu prestiżowych festiwałach w Wielkiej Brytanii takich jak The Hebridean Celtic Festival czy Cambridge Folk Festival a na ich występy ściągały tłumy chcących poznać nową, odnoszącą sukcesy grupę. W grudniu 2011 roku Norrie MacIver został wybrany gaelickim wokalistą roku w nagrodach MG Alba Scot Trad Music. Pierwszy album grupy również odniósł sukces jako w tym konkursie jako Album Roku. Mànran wyruszł w trasę koncertową po Europie, Ameryce oraz Wielkiej Brytanii. Jako muzyk gościnny wystąpił Phil Cunningham, legenda muzyki folkowej, znany między innymi z SillyWizard.
W sierpniu 2012 r. wydali singiel „Take You There” wraz z Michelle McManus, aby wspomóc akcję charytatywną „STV Children's Appeal” organizowaną przez szkocki kanał telewizyjny STV.
We wrześniu 2012 r Calum Stewart opuścił zespół i został zastąpiony przez młodego irlandzkiego muzyka Ryana Murphy (dudy i flet). Ryan zdobył dyplom w tradycyjnej irlandzkiej muzyce w London College of Music i ukończył studia w Irish World Academy of Music and Dance w Limerick w maju 2013 roku. Ryan początkowo dzielił czas między Mànran i Cara, by w 2014 roku ostatecznie opuścić Cara.
Zespół nagrał swój drugi album „The Test” na początku 2013 roku, wydając go podczas tournee w Szkocji w maju i czerwcu 2013 roku. Zespół ponownie przedstawił własną niepowtarzalną mieszankę tradycyjnych gaelicko-angielskich piosenek współczesnych i melodii. Gościnnie wystąpił, tak jak poprzednio, Phil Cunningham.
W sierpniu 2013 roku zespół zagrał w Ameryce podczas Milwaukee Irish Festival w Wisconsin, a następnie przez pięć tygodni koncertował w Chicago, Bay City w stanie New Hampshire, Albany, Kalifornii, Arizonie i Iowa. Następna była Australia, gdzie zdobyli duże uznanie na festiwalu Australasian World Music Festival.
W 2014 roku Norrie MacIver nagrał i wydał swój pierwszy solowy krążek „Danns an Rathaid”. Płyta powstała pod jego własnym szyldem Tago Records. W grudniu 2015 Norrie zdecydował się opuścić Mànran, by skoncentrować się na karierze solowej. W lutym 2016 Norrie przyłączył się do Skipinnish jako ich nowy wokalista.
Ryan Murphy zaangażował się w nową grupę Ímar, gdzie mógłby realizować jeszcze bardziej miłość do swojego instrumentu.
W lutym 2016 do grupy dołączył Craig Irving, pochodzcy z Inverness, gitarzysta. Craig, wraz z Mohsenem Amini (concertina) oraz Hayley Keenan (skrzypce), założył w sierpniu 2015 roku trio Talisk, które kilka miesięcy później zostało laureatem nagród BBC Radio 2 Young Folk Award oraz Danny Kyle Award podczas Celtic Connections w 2015 roku.
W styczniu 2017 roku ukazał się trzeci album grupy za tytułowany An Dà L à. Tytuł, gaelicki zwrot oznaczający dużą zmianę, jest głównym tematem płyty. W tytułowym utworze roli wokalisty podjął się with Ewen Henderson. Zmiany są najbardziej zauważalne w zwiększonej mocy, zawiłości i dojrzałości utworów instrumentalnych, jak również w sile teksów utworów. Przed nagraniem albumu w studio w Glasgow zespół testował piosenki w czasie występów przed publicznością co zaowocowało odważnym i spójnym materiałem.
W grudniu 2017 roku Gary Innes został ogłoszony instrumentalista roku w plebiscycie Scots Trad Music Awards.
W październiku 2019 roku z zespołu odchodzi Craig Irving a pojawiają się, Aidan Moodie, gitarzysta z Kirkwall na Orkadach oraz gaelicka wokalistka Kim Carnie. Aidan jest znany jako założyciel grupy Gnoss.
Czternastego października 2020 roku grupa obchodziła swoją dziesiątą rocznicę. Z tej okazji w Glasgow w Barrowland Ballroom odbył się koncert nadawany na żywo w internecie. Koncert został zarejestrowany na płycie audio i mp3, która, pod nazwą „Ten Year Party // Live from The Barrowland Ballroom”, ukazała się w grudniu 2020 roku.
„Ùrar” to nowy album grupy, który ukazał się 22 października 2021 roku. Album zawiera nowy materiał w języku angielskim i gaelickim i wyróżnia się delikatnym, ale podnoszącym na duchu dźwiękiem, z niepowtarzalnym wokalem Kim Carnie. Album został poprzedzony wydaniem dwóch singli „Crow Flies” oraz „Ailean”, który to utwór zaczyna płytę od złowieszczych tonów, opowiadając o katastrofie statku, a sam utwór został skomponowany przez Mischę MacPherson. Kolejny kawałek, to reel Ryana Murphiego „Crossroads” nagrany w dobrym tempie, ale nie zbyt hałaśliwy. Kolejny utwór, „Crow Flies”, podkreśla znaczenie dla grupy jej nowych członków Kim Carnie i Aidana Moodiego, którzy napisali tę piosenkę będąc w przymusowej separacji w czasie lockdownu. Piosenka śpiewana jest w języku angielskim, podobnie jak „San Cristóbal”, napisana również przez Kim. Pozostałe piosenki w języku gaelickim, to mieszanka kompozycji tradycyjnych i nowych. Za nagranie i miksowanie odpowiadał Ross Saunders z GloWorm Recording Studios w Glasgow, a producentem jest Calum MacCrimmon z Breabach. Ross jest również basistą zespołu. On i Calum razem stworzyli pięknie ułożoną teksturę nagrania, która sprawia, że słuchanie jest przyjemnością, nawet zanim zaczniesz myśleć o samej muzyce. Tytuł całego albumu tłumaczy się jako świeży lub kwitnący a sam album umiejętnie równoważy wokal z instrumentacją, tradycję z własnymi autorami, jednocześnie zachęcając do witalności, która stała się ich znakiem rozpoznawczym.
Skład zespołu: Ewen Henderson - skrzypce, dudy Gary Innes - akordeon Ryan Murphy - flet Ross Saunders - śpiew, gitara basowa Mark Scobbie - perkusja Aidan Moodie - gitara Kim Carnie - śpiew
W zespole grali: Norrie MacIver - gitara, śpiew Scott Mackay - perkusja Calum Stewart - flety, dudy Craig Irving - gitara, śpiew
Dyskografia: Albumy: Mànran - 15 stycznia 2011 The Test - czerwiec 2013 An Dà Là - styczeń 2017 Ten Year Party // Live from The Barrowland Ballroom - grudzień 2020 Ùrar - październik 2021 Single: Latha Math - 2011 Take You There - 2012 (z Michelle McManus) Trod - 2015 When You Go - 2017 Là Inbhir Lòchaidh (The Battle of Inverlochy) - 2018
Orthodox Celts to założona w 1992 roku, w Belgradzie (Serbia), celtycko-rockowa grupa. Ich muzyka jest bardzo silnie oparta o tradycyjne rytmy, nie unikają jednakże własnych i bardziej rockowych kompozycji. Nie mając żadnych korzeni na Szmaragdowej wyspie, swoje utwory wykonują po angielsku z takim akcentem, że pierwsze zetknięcie z ich repertuarem nigdy nie przywiedzie na myśl słowiańskiego rodowodu. Są prawdziwą gwiazdą w swoim kraju i, choć ten rodzaj muzyki jest tam mało popularny, jako taki, są uznawani za jeden z najlepszych zespołów, i bez problemów występują na rockowych imprezach a rzesza fanów stale się powiększa. Ich pierwsza płyta była zdecydowanie tradycyjna, lecz każda następna stawała się oraz bardziej rockowa, przypominając trochę The Pogues czy Spirit of The West (piosenka "Far Away", w warstwie rytmicznej przypomina "Home For A Rest"), to jednak związki nie są tak widoczne, by odmówić im wyjątkowej oryginalności i stracić przyjemność ze słuchania. Orthodox Celts powstał w 1992 roku, będąc pierwszym irlandzkim zespołem we wschodniej Europie. Spopularyzowali muzykę i kulturę irlandzkaą w tej części Europy a doskonałe wykonawstwo i pozytywna atmosfera na koncertach, stopniowo powiększała rzesze fanów, gotowych podążać za nimi, gdziekolwiek by grali.
W połowie lat osiemdziesiątych perkusista Poze Roze, Dušan Zivanovic zdecydował się stworzyć zespół, który będzie wykonywał covery irlandzkich pieśni folkowych. Częściowo udało mu się zrealizować ten pomysł, już grając w Roze Poze (serbski zespół power-pop z lat 80-tych). W 1992 Zivanovic zaczął grać na akordeonie i wraz z Aną Djokic (skrzypce) i Dejanem Lalicem (mandolina, banjo, tin whistles) założył zespół, który grywał od czasu do czasu w klubach. Zespół miał pierwsze oficjalne wystąpienie w dzień Świętego Patryka w British Council w 1992 roku. W następnym roku do zespołiu dołączył wokalistka Aleksandar Petrović, znany również jako Aca Celtic, i zaczęli występować częściej bardziej regularnie. Reszta składu grupy to Vladan Jovković na gitarze i Dejan Jevtović na basie. Zespół wydał swój pierwszy debiutancki album w 1994 roku, na którym znajdowały się covery dwunastu irlandzkich piosenek. Wśród nich takie standardy jak "Nancy Whiskey", "The Wild Rover", "Irish Rover" i inne. Zespół prezentował swój album w klubach studenckich, głównie w KST w Belgradzie. Zaczęli pisać, również własne utwory, utrzymując je w stylu tych tradycyjnych. Ich występy zarejestrowano w dniu 15 września 1995 roku w Nowym Sadzie, gdzie koncertowali wspólnie z grupą grającą muzykę Ameryki Łacińskiej, Pachamama. Wydany album miał tytuł "Muzičke paralele" i ukazał się w 1996 roku.
Orthodox Celts in Banja Luka Źródło: Wikipedia
W 1997 roku zespół towarzyszył Madame Piano na festiwalu muzycznym w Budvie, podczas wykonania piosenki "Galija". Utwór ten pojawił się na oficjalnym wydanictwie festiwalowym. W tym czasie w zespole pojawił się nowy członek, Dejan Popin (tin whistles) i rozpoczęto prace nad nowym albumem. "Green Roses", pojawił się w 1999 roku, zawierając szesnaście utworów, z których połowa to były własne kompozycje. Album został wyprodukowany przez Aleksandra Radosavljevica, a gościnnie wystąpili: Dragoljub Marković (klawisze), Aleksandar Erakovic i Goran Stojković (chórki). Zarejestrowano, również filmy promocyjne z utworami "Rocky Road to Dublin / Down The River", "Merry Sisters", "Far Away" oraz z utworem tytułowym. W 2002 roku zespół wydał swój czwarty krążek, "A Moment Like The Longest Day". Na płycie znalazły się utwory napisane przez Đokića, Petrović, nowego gitarzystę basowego Dejana Grujić (dawniej "Čutura i Oblaci", "Ruž") i Colette Ioanniduoi. Na płycie nagrano tylkojeden tradycyjny kawałek "Humors Of Scariff". Dźwięki na tym albumie brzmią bardziej rockowo niż na poprzednich wydawnictwach. Promocyjny film został nagrany tylko dla utworu tytułowego. W 2003 roku, Orthodox Celts zagrał na Exit festival u boku Shana MacGowana, z którym Petrović pojawił się na scenie przy wykonaniu "The Irish Rover".
W 2007 roku, zespół wydał swój piąty album, "One, Two... Five". Album, wyprodukowany przez Nikola Vranjkovića, zawierał jedenaście utworów, z których dwa to tradycyjne covery a jednym to, dla odmiany, cover piosenki "Thin Lizzy" - Sarah".
W 2009 roku, Ana Đokić odchodzi z Orthodox Celts. Zastępuje ją Nikola Stanojević.
Na początku lat 2010, Bojan Petrović, frontman Irish Stew of Sindidun dołączył do zespołu, nadal prowadząc swój własny zespół. W marcu 2012 roku zespół wziął udział w dniu Świętego Patryka, występując na 20-leciu znanego klubu belgradzkiego, "Belgrad SKC". W tym samym czasie, Petrovic stwierdził w wywiadzie, że zespół ma zamiar nagrać, na wiosnę 2013, nową płytę.
W maju 2013 grupa wystąpiła na Festiwalu Tańca i Muzyki Celtyckiej "Celtycki Gotyk" w Toruniu.
W maju 2016 roku Bojan Petrović opuścił Orthodox Celts a w czerwcu 2016 jego miejsce zajął Dragan Gnjatović.
Szósty studyjny album grupy, zatytułowany „Many Mouths Shut” ukazał się 13 stycznia 2017 roku, wydany przez własne wydawnictwo O'Celts Records. Album zawiera siedem utworów własnego autorstwa oraz sześć tradycyjnych piosenek irlandzkich. Producentem jest Dejan Lalić a okładka została zaprojektowana przez włoskiego artystę, specjalizującego się w komiksach, Walter Venturi.
Skład Orthodox Celts: Aleksandar Petrović - śpiew Dejan Lalić - octave mandola, mandolina, śpiew Nikola Stanojević - skrzypce Vladan Jovković - gitara akustyczna, śpiew Dejan Grujić - gutara basowa, śpiew Dušan Živanović - perkusja, Bodhran Dragan Gnjatovic – whistle
Dawni członkowie: Ana Đokić Dejan Jevtović Milena Simijonović Ivan Brusić Dejan Popin Bojan Petrović
Dyskografia: Albumy studyjne: Orthodox Celts (1994) The Celts Strike Again (1997) Green Roses (1999) A Moment Like The Longest Day (2002) One, Two... Five (2007) Many Mouths Shut (2017)
Albumy koncertowe Musical Parallels (razem z zespoem Pachamama) (1996) Single The Celts Strike Again (1997) Galija (razem z Madam Piano)
Seven Nation to, z pewnością, jedna z nabardziej znanych grup celtyckiego rocka ze Stanów Zjednoczonych. Ich muzyka to połączenie tradycyjnych elementów z nowoczesnym rockiem. Jej głębia i złożoność jest zdumiewająca, gdzie każde kolejne przesłuchanie odkrywa dalszą warstwę, ujmując pod swoje działanie nowe rzesze słuchaczy.
Ten oryginalny zespół z siedzibą w Orlando na Florydzie, rozpoczął działalość w 1993 roku jako uboczne zajęcie dla barmana Kirka McLeoda. Seven Nations wystartował w Nowym Jorku pod nazwą Clan Na Gael. Wtedy właśnie, jak wspomina Kirk, dodano dudy oraz tin whistle do występu grupy, toworząc ostateczny profil zespołu. W 1997 grupa zmieniła nazwę, ponieważ pod poprzednią nazwą dizałał już w Newadzie inny zespół. Nazwa "Seven Nations" odnosi się do siedmiu Celtic narodów tzn.: Szkocji, Irlandii, Walii, Kornwalii, Galicji, Isle of Man oraz Bretanii.
Większość członków zespołu dorastała grając muzykę celtycką, zaczęli więc od wykonywania tradycyjnych kompozycji. W lecie, kiedy McLeod był dzieckiem, rodzice wysłali go na obozy w Szkocji, aby mógł się nauczyć się tradycyjnej techniki gry na dudach. Po latach McLeod, wraz z przyjaciółmi z Florydy i rekrutami z Kanady założył zespół, który grał jego utwory.
Założycielami zespołu byli: Kirk McLeod (śpiew, klawisze, gitary i dudy szkockie), Neil Anderson (śpiew, dudy, tin whistle i mandolina), Jim "Struby" Struble (śpiew, gitara akustyczna i basowa) i Nick Watson (śpiew, bębny i perkusja).
W 1997 roku Watsona zastąpił Ashton Geoghagan. Anderson opuścił grupę w 1998, a w 1999 Dan Stacey (skrzypce, stepowanie w stylu kanadyjskim) i Scott Long (dudy) uzupełnili skład zespołu. Geoghagan odszedł w sierpniu 2001 wybierając poza muzyczną karierę, pracuje Straży pożarnej Jacksonville jako inżynier sprzętowy (Paramedic/Engineer), a zastąpił go Christian "Crisco" Miceli. Watson i Anderson grają teraz Trevorem Tannerem, byłym frontmanem "The Bolshoi", w celtic-rockowej grupie "Rathkeltair". Dan Stacey zrezygnował w grudniu 2007, by pójść ścieżką kariery solowej. Koncertował również ze znanymi zespołami jak "Cherish the Ladies" z Nowego Jorku, czy też "The Step Crew".
W 2005 roku dawni członkowie zespołu spotkali się, by nagrać płytę, na której, do utworów z albumów "Rain and Thunder", "Old Ground" i "Big Dog" dodali sześć nowych i dwa całkowicie oryginalne utwory powstałe w grudniu 2004. Płyta ma nazwę "Clan Na Gael: 10 Years On". Zagrali także cztery koncerty w Nowym Jorku, Pensylwanii i Południwej Karolinie.
W czerwcu 2016 roku ukazał się solowy album Kirka McLeoda, zatytułowany "KIR". Album znajduje się jednak w oficjalnej dyskografii zespołu. To oryginalne przedsięwzięcie łączy śpiew głosowy (mouth music) z muzyką popularną, w taki sposób, którego nikt do tej pory nie próbował.
Aktualny skład zespołu to: Kirk McLeod Jim "Struby" Struble Christian "Crisco" Miceli Victor Gagnon (skrzypce) Will MacMorran (gitara, dudy).
Najbardziej uznaną płytą grupy jest "And Now It's Come to This" wydanej przez Razor & Tie Records w 2002. Rockowe brzmienie tego albumu jest drasyczną odejściem od wcześniejszego, tradycyjnego stylu. Nagrania z płyty "Thanks for Waiting" wracają, jednakże, do stylu akustycznego nie używając nawet gitary elektrycznej. Grupa ma wśród swoich płyt album poświęcony "The Cure" - "Celtic Rock Tribute to the Cure". Ostatni w dorobku jest "Time as the Enemy" z 2008.
Dyskografia: Albumy: Rain and Thunder (1994) Old Ground (1995) Big Dog (1996) Road Kill (Two Volume Live Set) (1998) The Factory (1999) The Pictou Sessions (2000) Seven Nations (2000) Live at the Palace Theater (2001) And Now It's Come to This (2002) Christmas EP (2003) Christmas EP 2004 (2004) Clan Na Gael: 10 Years On (2005) Thanks For Waiting (2005) A Celtic Rock Tribute to the Cure (2007) Time As The Enemy (2008) Another Ten Years (2010) Tales From The Eighth Nation (2014) KIR (2016)
Single: Wonderful (2002)
Albumy solowe: Kirk McLeod - So Piano (2003) Dan Stacey - Crank It (2003) Scott Long - In and Out the Harbour (2003)
Jako ciekawostkę należy podać, że grupa uczestniczyła w ceremonii zapalania znicza olimpijskiego w Salt Lake City. Byli również bohaterami specjalnego wydania audycji telewizji publicznych w Ameryce (PBS). Producent whisky Dewar's Scotch skorzystał z wizerunku zespołu w swojej multi-milionowej kampanii.
Tears For Beers to bardzo ciekawy zespół pochodzący z Kilonii w Niemczech. Ich muzyka jest zdecydowanie rockowa. Wykonują tradycyjne piosenki irlandzkie, bluegrass i country we wałsnych, zazwyczaj zaskakujących, aranżacjach, jednakże ciężkie rytmy nie przykrywają, standardowego, celtyckiego klimatu. Jakże inna wydają się w ich wykonaniu piosenki "Black is the Colour", czy "Home Boys Home", ale to nowe podejście racze przyciąga niż odrzuca. Do swojego reperteuaru włączyli kawałek oparty na temacie z filmu "Pippi Langstrumpf" i jak się okazało, całkiem nie celtyckie tematy mogą zabrzmieć całkiem tradycyjnie. Zespół po prostu czuje ten klimat i podchodzi do tradycji w sposób lekki, ale i profesjonalny.
Zespół powstał w 1991 roku założony przez muzyków z Kilonii. Początkowo grupa nosiła nazwę Ten Beers After i sami siebie określali jako hańbę północno-niemieckiej sceny folkowej. Lars Jensen (cytra, banjo, dudy, bouzouki) i akordeonista Nis Jesse założyli duet folkowy, do którego dołączyli Roland Schneider (gitara) i Stephan Ebby Gerdau (gitara basowa). Zespół skupił się na tradycyjnej muzyce irlandzkiej, szkockiej i amerykańskiej. Ustalili kierunek – folk rock. Po roku zmienili nazwę na Tears for Beers, istniał bowiem w Bremie już inny zespół o takiej nazwie. Członkowie Tears for Beers nie byli debiutantami. Wszyscy grali już wcześniej w innych lokalnych zespołach. Roland przyszedł z punkowego zespołu Me + The Boys, w którym grał też Ebby. Już pod początkową nazwą "Ten Beers After" bardzo dobrze sobie radzili. Zostali uznani za jedną z najlepszych regionalnych formacji. Tears For Beers konsekwentnie zdobywali fanów wśród publiczności o bardzo zróżnicowanych gustach. Pierwszy album został nagrany w 1992 roku w studiu w Kolonii, w nakładzie 1.000 egzemplarzy i bardzo szybko się rozszedł. Wynikiem była wzmożona ilość koncertów, nie tylko w klubach, ale i na lokalnych festiwalach.
Drugi album, „Cracky Bones”, wydany w 1994 był zdecydowanie bardziej rockowy niż debiutancka płyta. Znalazło się na niej więcej w własnych kompozycji z hymnem „Generation Y” i nastrojowym kawałkiem „Day After Day”, obie piosenki autorstwa Larsa Jensena. Przy nagraniu pojawił się Bernd Unstaedt (skrzypce). Z zespołu odszedł Nis Jesse. Różnorodne preferencje muzyków, łączące muzykę country, bluegrass, hillbilly czy reggae dodane do tradycyjnych rytmów irlandzkich i szkockich, przyprawione solidną dawką rocka, rozwinęły unikalny styl, który samu muzycy określają jako „Folk’n’Roll”’ Trzeci album, „Mud Water Dance” z 1999 roku prezentuje już dobrze zgrany i podążający własną ścieżką zespół. Płyta zawiera wyłącznie folkowe utwory. Zaczyna się od nowatorskiej, lecz bardzo ciekawej wesji standardu folkowego „Black is the Colour” i w dalszej kolejności „Step It Out Mary”, „Star of the Country Down”, „Drunken Sailor”, Fire Maringo” i inne, równie znane kompozycje. Zmienił się również skład. Pojawili się: Stefan Baumann (Fiddle), Bert Ritscher (akordeon) i Uwe Willmann (perkusja).
Do własnej promocji zespół podszedł w nowoczesny sposób, poprzez obecność w internecie. Od 1999 jest obecny na portalu mp3.com, osiągając kilkakrotnie pierwsze miejsce w rankingach muzyki folkowej i celtyckiej. Ich wykonanie „Jacobites” było na pierwszym miejscu przez 14 dni a nawet dostało się do najlepszej 40 ogólnej listy. W 2001 roku wydano wreszcie ich pierwszą płytę „Live” W 2004 roku wydali ostatnią, do dzisiaj, płytę „Love Songs (From Behind The Sea)” i znajdują się tam piosenki nastrojowe, spokojne piosenki, związane w jakiś sposób z miłością, z morzem (Lina, Selkie Love, Keeper Of The Light). Chyba jedynym wyjątkiem jest piosenka autorstwa Richarda Thompsona „Time To Ring Some Changes”, zawarta już wcześniej na pierwszej płycie, jednak to wykonanie jest o wiele bardziej żywiołowe. W między czasie nastąpiły zmiany personalne. Nowym perkusistą został Stephan Hukriede. Grupa wciąż jest aktywna na północno-niemieckiej scenie folkowej. Cyklicznie występują na lokalnej imprezie „Kieler Woche”, kilkakrotnie wystąpili na festiwalu „Folk im Schlosshof“ odbywjącym się od 2001. Po około 20 latach do składu powrócił basista Ebby Gerdau. Perkusistą jest teraz Markus Zell, bardzo znana postać w środowisku muzycznym, udzielający się równolegle w innych zespołach folkowych (nie celtyckich) i jazzowych. Podstawowa formacja jest teraz uzupełnione przez Gesche Clasen (skrzypce, flet). W zespole pojawili się gitarzysta Jonas Linde, który wcześniej grał formacji metalowej oraz perkusista Michael Sörensen, wykonujący wcześniej różne style muzyczne.
W 2014 roku Lars Jensen chciał nagrać solowy album akustyczny wraz z Kai Wingenfelder, frontmanem niemieckiej grupy rockowej Fury in the Slaughterhouse. Z tej współpracy powstał zespół Baltic Sea Child, który zajmuje się trochę bardziej folkową odmianą celtyckiej muzyki. Grają tam zresztą muzycy Tears for Beers.
W roku 2018 wystąpi na festiwalu Folk am Neckar z takim grupami jak Cúig czy Skerryvore. W trasach koncertowych zespołowi towarzyszą dodatkowi muzycy. Na festiwalu Folk am Neckar w lipcu 2018 roku dołączą: skrzypaczka Angelika Rusche-Göllnitz oraz dudziarz z zespołu Celtic Ring, Lukas Schnitzler.
Szósty album zespołu „The Last Ship” ukazał się w marcu 2019 roku. Grupa pragnęła zejść z wydeptanych ścieżek i szukali niezwykłego producenta, którym został Mark Smith z Hamburga. Podczas nagrania dodał do składu kobiecy głos i nowy, nowoczesny koncept brzmieniowy. Jego córka, piosenkarka Joy Smith, stała się integralną częścią zespołu, zasiadając przy fortepianie, zupełnie nowym instrumencie dla zespołu. Jest główną wokalistką w trzech utworach.
Skład: Lars Jensen (śpiew, bouzouki) Jonas Linde (gitara, mandolin) Stephan „Ebby” Gerdau (gitara basowa) Mario Wissmann (śpiew, perkusja) Bert Ritscher (akordeon) Mirjam Leuzinger (skrzypce)
Dawni członkowie: Stefan Baumann (skrzypce) Uwe Willmann (perkusja) Dimitar Bonev (gitara basowa) Christian Belau (perkusja) Nis Jesse (akordeon) Bernd Unstaedt (skrzypce, mandolina) Stephan Hukriede (perkusja) Roland Schneider (gitara, śpiew) Gesche Clasen (skrzypce, flet) Markus Zell (perkusja) Michael Sörensen (śpiew, perkusja) Joy Smith (śpiew, fortepian)
Dyskografia: 1992 - Tears For Beers 1994 - Cracky Bones 1998 - Mud Water Dance 2001 - Live 2004 - Love Songs From Behind The Sea 2019 - The Last Ship
Tempest to celtic-rockowy zespół z rejonu zatoki San Francisco, z siedzibą w Oakland w Kaliforni. Ich muzyka łączy tradycyjną muzykę celtycką z europejską i amerykańską muzyką folkową oraz rockiem progresywnym z zabarwieniem psychodelicznego stylu z San Francisco. Daje to wysoko energetyczną fuzję różnych wpływów muzycznych. Grupa często dołącza do swoich płyt ludowe utwory norweskie. Z Norwegii pochodzi założyciel zespołu Lief Sorbye. Określa on swoją muzykę terminem "Celtodelic". Sorbye jest amatorem folklorystą z szeroką znajomością i norweskich i celtyckich tradycji.
Sorbye urodził się w Oslo, w Norwegii i nauczył się grać na gitarze, gdy miał siedem lat. W liceum grał w zespołach rockowych i mając dwadzieścia czuł się rockmanem, aż do czasu, gdy przyjaciel zagrał mu kawałki z albumu Incredible String Band. Taka wizja, wizja ludowej psychodelii, zachwyciła go. Badał tradycyjną muzykę i instrumenty irlandzkie. Zafascynowało go piękno starych piosenek. Nie potrafił przekonać swoich kolegów z zespołu, by grać muzykę w sposób akustyczny, spędził lata na ulicach Europy i Ameryki, zarabiając graniem i śpiewaniem, zanim przeniósł się do San Francisco.
W Oakland spotkał Paula Espinozę i Margie Butler, którzy również byli fanami Incredible String Band. Trio zaczął występować jako Golden Bough występując na różnych festiwalach folklorystycznych w całej Ameryce i Europie. Po ośmiu latach i sześciu albumach, Sorbye opuścił Golden Bough i stworzył Tempest, chcąc połączyć celtycką tradycji celtyckich folk-rockową siłą. Zespół wziął swoją nazwę od starej melodii tańca irlandzkiego "Reel Tempest". Tempest zagrał swój pierwszy koncert w 1988 roku, ustalajc swój skład po kilku zmianach personalnych z Sorbye jako wokalistą, bouzouki i elektryczną mandoliną, urodzonym na Kubie perkusistą Adolfo Lazo, gitarzystą Robem Wullenjohn, i Ianem Butlerem na basie. Trzy pierwsze, wydane własnym sumptem, albumy - Bootleg (1991), Serrated Edge (1992), i Surfing to Mecca (1994), zawierają, oprócz tradycyjnych melodii, utwory Sorbye'a, Butlera i Wullenjohna. Na Surfing to Mecca Lazo dodał arabskie rytmy.
Często koncertując, zespół szybko stał się znany nie tylko na scenie kalifornijskiej, lecz również na scenie folkowej na całym świecie. Podpisanie kontraktu z wytwórnią Magna Carta, w 1996 roku, wylansowało grupę na szerokiej arenie międzynarodowej. Na Płycie "Turn of the Wheel" (1996) pojawił się metaliczny dźwięk, lecz już na płycie "The Gravel Walk" z 1997 roku powrócono do bardziej tradycyjnego folk-rockowego brzmienia. W swojej historii zespół doświadczył wielu zmian w składzie z Sorbye, Lazo i Mullen jako stałą częścią. Lief Sorbye twierdzi, że każda zmiana wnosi do ich muzyki coś nowego. Ich albumy i koncerty na żywo odznaczają się wysokim poziomem profesjonalizmu i wciąż zaskakującą innowacyjnością. W albumie "Balance" (2001) pojawiła się domieszka prog rocka, na "Shapeshifter" (2003) można usłyszeć tradycyjną muzykę amerykańską wraz z mieszanką muzyki celtyckiej i ludowej z Norwegii a na "The Double Cross" (2006) melodie z Finlandii i Szkocji. W albumie "Another Dawn" (2010) zespół uczynił ruch ku tradycji nagrywając przebój gatunku Grass Roots "Let's Live for Today" pozostając jednocześnie wiernym swoim zainteresowaniom w utworze "Jomfru", jednym z najstarszych w norweskiej kulturze, bo pochodzącym aż z 1288 roku.
Sorbye nadal grywa okolicznościowo w Golden Bough, a także pojawia się z różnymi skrzypkami, tak jak duet Caliban, badający akustyczną stronę tradycyjnej muzyki celtyckiej i norweskiej. Od 2006 roku zespół został również gospodarzem własnego wydarzenia - Karfluki Fest. W 2010 impreza została zawieszona z uwagi na kryzys gospodarczy w Ameryce.
Zespół Tempest świętował swoje trzydzieści lat nowym albumem „Thirty Little Turns” wydanym 23 lutego 2018 roku. Grupa kontynuuje swoją pracę z takim samym entuzjazmem, propagując stare i nowe celtyckie opowieści w swój niepowtarzalny sposób. „Thirty Little Turns” to bardzo solidna płyta znakomitego zespołu. Wydawnictwo na pewno spodoba się zarówno fanom celtyckiego rocka jak jego punkowej czy metalowej odmiany.
Podczas przedłużającej się, pandemicznej przerwy od tras koncertowych i występów w 2020 roku Tempest był zajęty, wydając dwie limitowane edycje płyt: „Live on the Air”, Radio Sessions 1992-2018 oraz „Live From SoundTek Studios”, The Lockdown Sessions.
Od roku 2018 zespół występuje w nowym składzie. Odchodzą gitarzyści Josh Fossgreen i Ab Menon a pojawiają się gitarzysta Kevin Florian oraz basista Mirco Melone. Kevin właśnie przeprowadził się z Chicago a wcześniej grał prograsywną muzykę rockową. Mirco Melone pochodzi z Bolonii w Włoszech a jego zróżnicowane doświadczenie opiera się na muzyce rockowej, jazzowej i etnicznej a także posiada stopień naukowy w muzyce klasycznej.
Podczas pandemii nastąpiły zmiany w składzie grupy. Najpierw, w 2020 roku, pojawiła się Lee Corbie-Wells zastępując Kathy Buys. Lee pochodzi z San Francisco, z muzycznej rodziny, z którą wcześniej występowała na scenie. Jej zainteresowania to celtycka i skandynawska muzyka oraz język gaelicki. Następnie pojawił się, pochodzący z Bułgarii, Nikolay Georgiev, który zastąpił gitarzystę Kevina Floriana. Nikolay studiował nowoczesną gitarę rockową w Londynie, a w swoim kraju grał na gitarze klasycznej. Kolejna zmiana nastąpiła w 2021 roku, gdy pojawił się basista Hugh Caley za Mirco Melone. Hugh przyjechał z Michigan, wnosząc energię i prawdziwy entuzjazm w swojej wersji muzyki celtyckiej.
Po dwuletniej przerwie w koncertowaniu, wymuszonej pandemią, grupa wydała jeden ze swoich najmocniejszych albumów z nowym materiałem od lat. Album „Going Home” ukazał się w marcu 2022, wydany przez, założoną przez zespół, wytwórnię muzyczną „Celtodelic”, a współproducentami są Robert Berry i lider zespołu Lief Sorbye. Nagrania miały miejsce w SoundTek Studios w Campbell w Kalifornii w listopadzie i grudniu 2021 roku. Nowy album można chyba najlepiej opisać jako Euro Celtic, ponieważ Tempest włącza do swojego repertuaru materiały ze Skandynawii i Wysp Brytyjskich.
Płytę rozpoczyna utwór instrumentalny „Mrs. Preston’s Favourite”, gdzie wyraźnie słychać skrzypce Lee oraz gitary Nikolaya i Hugh a mandolina założyciela zespołu Liefa Sorbye zapewnia folkowe brzmienie. Następna jest, wydana wcześniej na singlu, piosenka „Jolly Roger” autorstwa Rogera McGuinna z historycznej grupy The Byrds. „Shepherd's Daughter” opiera się na tradycyjnej piosence i odzwierciedla brzmienie takich zespołów jak Hedgehog Pie czy Steeleye Span a „Dark Lover Song For A Vampire” przywołuje celtycką duszę Horslips. Norweskie korzenie Liefa Sorbye oddają hołd jego przeszłości dzięki „Hjemreise”, znanym również jako „Going Home”, i nawiązuje do skandynawskich zespołów folk rockowych z lat 70-tych. Wersja tradycyjnej piosenki „De Tva Systrarna” (znane również jako „Dwie siostry”) może śmiało konkurować z wersjami Pentangle i Clannad. Ostatnia na płycie jest piosenka „Pai Sine Honer” ( „Paul's Chickens”) z harmonijką i jazzowym przerywnikiem gitarowym.
Obecny skład: Lief Sorbye - elektryczna mandolina, śpiew - jest wynalazcą dwu-gryfowej mandoliny, założyciel zespołu
Adolfo Lazo - perkusja, urodzony na Kubie
Lee Corbie-Wells - skrzypcee
Nikolay Georgiev - gitara
Hugh Caley - gitara basowa
Próbki nagrań można znaleźć na oficjalnej stronie zespołu.
Dyskografia: Bootleg (1991)
Serrated Edge (1992)
Sunken Treasures (1993)
Surfing to Mecca (1994)
Turn of the Wheel (1996)
The Gravel Walk (1997)
The 10th Anniversary Compilation (1998)
Live at the Philadelphia Folk Festival (2000)
Balance (2001)
Shapeshifter (2003)
15th Anniversary Collection Box Set (2004)
The Double-Cross (2006)
Lief's Birthday Bash (2007)
Prime Cuts (2008)
Another Dawn (2010)
The 25th Anniversary Concert (2014)
The Tracks We Leave (2015)
Thirty Little Turns (2018)
Live On The Air - The Radio Sessions 1992 - 2018 (2020)
Live From Soundtek Studios - The Lockdown Sessions (2020)
Going Home - (2022)
Kompilacje z udziałem Tempest:
To Cry You A Song, A Collection Of Tull Tales (1996)
Philadelphia Folk Festival, 40th Anniversary Box Set (2001)
The Indulgers to pochodzący z Kolorado zespół, który do tradycyjnej muzyki irlandzkiej i szkockiej dodał zachodnio-amerykańskie rytmy, tworząc unikalny rodzaj rockowo-celtyckiej muzyki, w oparciu o typowe, dla tej muzyki, oraz współczesne intrumentarium. Grupa powstała w 1998, kiedy to, urodzony w Irlandii, wokalista Damien McCarron kończył realizację solowego projektu i postanowił osiedlić się na zachodzie. Podczas nagrywania materiału w Alley Studios w Wheat Ridge (przedmieście Denver) współpracował z producentem Mikiem Nilem i postanowili stworzyć grupę, która będzie eksplorować granice tego rodzaju muzyki. Mike był doświadczonym muzykiem, lecz raczej w innym rodzaju muzyki. Grał w grupie "Spirit" Randiego Californii oraz "Speed Of Light Band" Micka Fleetwooda. Ich popularność zaczęła się od albumu i piosenki "In Like Flynn", które zdobyła nagrodę za nalepszy album i utwór roku wydawaną przez agencję "Just Plain Folk".
"In Like Flynn" to 12 piosenek o zaraźliwym rytmie i raczej wesołych tekstach, nagrany w składzie: Damien McCarron (śpiwe,gitars,bodhran), Mike Nile (śpiew, gitary, mandolina, akordeon), Patrick Murphy (perkusja), Chris Murtaugh (gutara basowa, bodhran), Renee Fine (skrzypce). Gościnnie brali udział również: Neale Heywood (koproducent, gitary), Rob Gale (flet, whistle), Al Knipe (instrumenty perkusyjne), Dave Fox (instrumenty perkusyjne), Crystal McCarron (klaskanie). Grająca na skrzypcach Renee Fine ma klasyczne wykształcenie muzyczne i grała Boulder Philharmonic.
Grupa zaczęła intensywne koncerty na terenie kraju i w 2001 roku nagrała swą drugą płytę "Tan & Black". Ich trzeci i czwarty album ukazał się w 2002 roku pod nazwami "Celtic Tiger" i "High Road to Heaven".
Regularne trasy koncertowe i uczestnictwo w festiwalach folkowych udoskonaliło styl grupy a ich koncerty są najwyższej próby. Brali udział w najwardziej znanych festiwalach na terenie Ameryki, takich jak:Kansas City Irish Festival, San Francisco Oyster Festival, Chicgago Irish Festival i Irish Fest in Albany.
W 2004 ukazał się album "Chase the Ghost" a w 2006 "Out In The West". Album "Out In The West" został nominowany do nagrody w kategorii Celtic Album przez Just Plain Folks a piosenka "When We Were Young" w kategorii Celtic Song. Warto zauważyć, że to już ich czwarta nominacja w karierze. Album "Out In the West" jest inspirowany duchem pionierów "dzikiego zachodu", wciąż odnajdywanego w czasie ich po zachodzie, przywołując przeszłość, pierwszych osadników i saloony.
Ostatnia trasa w Irlandii uczestnictwem w dokumencie, opisującym emigrację irlandzką do Kolorado na przestrzenie stuleci. Program był prowadzony przez legendarnych muzyków w Horslips, Jima Lockharta i Barrego Devlina.
Na wiosnę 2013 roku grupa wydała swój siódmy album "Whiskey Tonight". Zmieniła się sekcja rytmiczna. W miejsce Pata Murphiego i Chrisa Murtaugha, pojawili się Aaron Haywood i Frannie "Cheech" Mannone. W nagraniu gościnnie uczestniczyli gitarzyści Neale Heywood i Ryan Bunnell.
Skład: Damien McCarron - śpiew/gitara Renee Fine - skrzypce Mike Nile - śpiew/gitara, mandolina, whistle, harmonica, Electronic Bagpipe Aaron Haywood - gitara basowa Frannie "Cheech" Mannone - perkusja
Mike Reynolds - logistyka
Dyskografia: 1999 In Like Flynn - Celtic Club / The Indulgers Celtic Club / The In 2001 Tan & Black - Hapi Skratch Records Hapi Skratch Records 2002 Celtic Tiger - Celtic Club Celtic Club 2002 High Road to Heaven - Celtic Club Celtic Club 2004 Chase the Ghost - Celtic Club Celtic Club 2006 Out in the West - CCR Records CCR Records 2013 Whiskey Tonight
Wolfstone, to muzyczna grupa ze Szkocji, założona w 1989 roku, która gra tradycyjną muzykę z regionu Highland, połączoną z rockiem. Ich repertuar składa się, zarówno, z oryginalnych piosenek, jak i z tradycyjnych folkowych utworów. Ich repertuar, jakkolwiek zdecydowanie rockowy, jest przesycony celtycką wrażliwością. Ich muzyka, to amerykański styl grania muzyki celtyckiej, przeniesiony na grunt Szkocki. Nazwa zespołu pochodzi od piktyjskiego kamienia z obrazami wilka i jelenia, pochodzącego z Ardross, gdzie grupa dokonała pierwszego nagrania.
Duncan Chisholm uczył się tradycyjnego stylu gry na skrzypcach od, Donalda Riddella, słynnego skrzypka, kompozytora, nauczyciela i lutnika. W 1989 roku Duncan trafił do studia w rodzinnym Highlands i tu powstał pierwszy pomysł, tego, co chciałby grać. Duncan spotkał gitarzystę Stuarta Eagleshama na sesji w pubie, i zaprosić do, tworzącego się zespołu. Brat Stuarta, Struan, klawiszowiec pracujący w tym czasie na zachodnim wybrzeżu otrzymał podobną ofertę. Do składu doszli jeszcze, dudziarz, Alan Wilson pochodzący z Bonar Bridge oraz Roger Niven z Avoch na Black Isle jako gitara prowadząca. Roger został zastąpiony wkrótce przez Andy Murray'a. Powstała grupa ceilidh, która miała grać do tańca w rodzinnych stronach. W 1989 roku zagrali, po raz pierwszy na festiwalu muzyki tradycyjnej w Dingwall i następnie grali na potańcówkach w okolicy, zdobywając doświadczenie. Nagrali, w tym czasie dwie płyty, "Wolfstone" i "Wolfstone II", których dziś nie zamieszczają w dyskografii, gdyż był to zupełnie inny Wolfstone, grający zupełnie inną muzykę. Obie płyty zostały powtórnie wydane kilka późnie, wbrew życzeniu zespołu. Producentem obu tych albumów był David Foster, udzielający swojego głosu w kilku utworach, lecz jego współpraca z zespołem skończyła się w 1990 roku, wskutek różnicy zdań co do obranego kierunku muzycznego. W 1990 roku pojawił się Ivan Drever, pochodzący z Orkad, gitarzysta, wokalista i autor tekstów. Wkrótce grupa Wolfstone podpisała kontrakt z wytwórnia płytową Iona Records z Glagow i rozpoczęła pracę nad pierwszym studyjnym albumem "Uleashed", zapraszając do współpracy perkusistę Johna Hendersona oraz basistę Neila Hay'a, by uzyskać bardziej autentyczny dźwięk. Phil Cunningham, legendarny akordeonista z Silly Wizard był producentem tego albumu. W międzyczasie dostali ofertę występów jako support zespołu Runrig na Loch Lomond Midsummer, wraz z Capercaillie i Hothouse Flowers. Te występy pozwoliły im pokazać się szerszej publiczności. Album "Unleashed" ukazał się w 1991 roku i odniósł sukces zdobywajć status srebrnej płyty.
Rok później, w październiku 1992 roku, ukazał się album „The Chase”, nagrany już bez Allana Wilsona, który odszedł. W lipcu, niedługo po nagraniu albumu, do zespołu dołączyli, basista Wayne MacKenzie oraz perkusista Graeme „Mop” Youngson. W nagraniu płyty, na dudach, grupę wspierał Dougie Pincock, bardziej znany ze składu Battlefield Band a na akordeonie Phil Cunningham. Zwykle, jeśli chodzi o dudy, zespół korzystał z muzyków sesyjnych w czasie występów, lecz w 1992 roku zatrudniono na stałe Roddy’ego McCourta, który w 1993 roku powiesił się, w pokoju hotelowym w pobliżu Fort William (Szkocja, Highlands), po awanturze ze swoją dziewczyną. Album brzmi bardziej dojrzale, podkład instrumentalny jest mocniejszy z głośniejszą sekcją rytmiczną, co jest widoczne, zwłaszcza w utworach „The Prophet” i „Tinnie Run”. Album odniósł sukces, uzyskując status złotej płyty. Po jego wydaniu zespół rozpoczął intensywne trasy koncertowe, pierwszy wyjazd do Ameryki, a także występy w telewizji. W 1993 roku Wolfstone wziął udział w kolejnej edycji charytatywnego programu BBC „Children in Need”. Siłę ich występów, energię i entuzjazm pokazuje, wydana w 1992 roku, kaseta wideo „Wolfstone: Captured Alive”, na której większośc materiału pochodzi z „The Chase”.
Album „Year of the Dog” ukazał się w sprzedaży w 2 sierpnia 1994 roku, wydany przez Green Linnet. Po raz trzeci był to wynik współpracy z Philem Cunninghamem jako producentem. Materiał na płycie jest już bardziej rockowy, wyraźniej słychać gitary basową i elektryczną oraz perkusję. Połowa utworów jest jednak, wyraźnie tradycyjna, pokazując miłość i szacunek zespołu do szkockiej tradycji. Jako muzycy sesyjni, w nagraniu, uczestniczyli: Taj Wyzgowski (gitara elektryczna), Gordon Duncan (dudy); Phil Cunningham (akordeon). Po wydaniu albumu zespół rozpoczął intensywną trasę koncertową i festiwalową w Ameryce Północnej, Kanadzie i Europie. Pod koniec 1994 roku, pozycję dudziarza zajął na stałe Stevie Saint.
W lutym 1995 roku zespół rozpoczął dużą trasę koncertową w Ameryce Północnej, rozpoczynając od Zachodniego Wybrzeża. Rozpoczęli, też, produkcję kolejnego albumu „Half Tail”. Poprzednie płyty nagrywano w Palladium Studios w Edynburgu, lecz teraz wybrano CAVA Studios w Glasgow, co okazało się dobrym wyborem. Zespół zdecydował się również na zmianę producenta i zatrudniono Chrisa Harley’a. Po nagraniu „Half Tail” zmienił się skład zespołu. Klawiszowiec Struan Eaglesham odszedł z zespołu, by założyć rodzinę i rozpocząć stała pracę. Jego pozycję zajął wieloletni przyjaciel i współpracownik Andy Thorburn. Cieżkie trasy koncertowe po całym świecie, wpływające na zdrowie życie „w drodze”, wywołały, u Mopa Youngsona, decyzję, by opuścić grupę. Youngson pojawił się w 1997 roku w Old Blind Dogs. Album ukazał się w sierpniu 1996 roku. „Half Tail”, w zasadzie powtarza formułę z poprzedniego albumu, co nie jest chyba rzeczą złą. Utwory, zawarte na płycie, są pochodzenia folkowe, lecz sposób ich wykonania jest zdecydowanie rockowy.
Po sukcesie albumu „The Half Tail”, Ivan Drever rozpoczął prace nad własnym projektem, angażując do niego kilku muzyków ze składu Wolfstone, a zwłaszcza basistę Wayne’a Mackenzie. Projekt, który nosił nazwę „This Strange Place”, dał wynik w postaci dziesięciu utworów, a wydawcą była wytwórnia Green Linnet. Green Linnet rozważnie oznaczyła ten album jako wydawictwo Wolfstone, wprowadzając w błąd fanów, którzy odebrali ągodny styl Drevera jako nowy kierunek zespołu. Album jest pomyślany jako hołd dla stron ojczystych. Drever i Duncan Chisholm wydali, w 1998 roku, płytę „The Lewis Blue”, która jest muzycznie znacznie bliższa stylowi Wolfstone.
Drever opuścił grupę w 1999 roku, przed rozpoczęciem nagrań do następnego albumu “Seven”.
Technicznie, pod koniec 1998 roku, Wolfstone rozwiązano, ale zespół został zmuszony do powrotu do studia i wypełnienia kontrakt. W zespole pojawił się Andy Simmers na instrumentach klawiszowych oraz Tony Soave na perkusji i w tym składzie, nagrali w zimie 1998/1999, „Seven”. Grupa, zadowolona z osiągniętego rezultatu, zdecydowała się na dalszą wspólną działalność. Płyta jest kontynuacją muzycznego wyboru z poprzednich produkcji, łącząc nowoczesne granie z tradycją. Stuart Eaglesham pojawia się na niej, jako wokalista, zastępując Drevera.
Koncertowali przez większość 2000 roku, gdy grupą wstrząsnęło smutne wydarzenie. Grający na keyboardzie i pianinie Andy Simmers, powiesił się w Inverness. Była to już druga taka tragedia w życiu zespołu, lecz zachęcani przez fanów, powrócili na trasę. Postanowili wrócić do studio, a ponieważ to właśnie występy są najważniejsze dla miłośników zespołu, dlatego wcześniej zdecydowali się wydać płytę koncertową. Materiał został nagrany na początku 2000 roku, a 9 z 14 utworów pochodzi z ostatniej płyty studyjnej. Album „Not Enough Shouting”, wydany w 2000 roku, był ważnym elementem w historii zespołu. Tym razem został wydany w ramach własnej wytwórni „Once Bitten Records”, dając możliwość kontroli nad promocją czy sprzedaży płyt podczas koncertów.
2001 rok, to napięty grafik koncertowy. Wolfstone pojawili się w Skandynawii, Niemczech i Hiszpanii. Koncertowali, również, w rodzimej Szkocji. W 2002 roku zespół powrócił do studio, by nagrać nowy album, „Almost an Island”, wydany w tym samym roku. Łącząc folkowy zestaw instrumentów (dudy, flażolety, skrzypce, akordeon) z gitarą elektryczną i basową oraz perkusją, prezentują szkocką tradycyjną muzykę w duchu rock 'n' roll’a w porywającej kolekcji standardów i oryginalnego materiału. Otwierający utwór „The Piper and the Shrew”, potwierdza powrót do bardziej tradycyjnych nagrań. Producentem płyty jest, ponownie Phil Cunningham, który pojawia się, też jako klawiszowiec i akordeonista. Innym dodatkowym muzykiem był Alyn Cosker, perkusista jazzowy, który współpracował z zespołem od wielu lat, a od 2003 roku został stałym członkiem grupy, zastępując Wayne’a Mackenzie.
W 2003 roku do Wolfstone dołączył Ross Hamilton, zaczynając w grupie jako gitarzysta, lecz wkrótce zaczął udzielać się również jako wokalista. Zespół jest stałym gościem wielu europejskich festiwali wliczając renomowany Celtic Connections, Gosport Easter Festival, Burns Festival, Wickham Festival, Belladrum Tartan Heart Festival oraz Tonder Festival w Danii, gdzie byli jedyną grupą zapraszaną przez trzy kolejne lata. W Północnej Ameryce pojawiali się na Strawberry Festival w Kalifornii, prestiżowym Telluride Festival w Kolorado czy Philadelphia Folk Festival.
W 2004 roku do grupy dołączył basista Colin Cunningham z Dundee.
Po długiej walce z chorobą alkoholową, w wieku 41 lat, dudziarz współpracujący z Wolfstone na początku działalności, Gordon Duncan, popełnił samobójstwo.
W styczniu 2007 Wolfstone przedstawił swój nowy, długo oczekiwany, album „Terra Firma”, wydany miesiąc później. Prezentacja odbyła się w Sali koncertowej Ironworks w Inverness. Zmiana składu i zmiana stylu w kierunku rocka alternatywnego, dalej od celtyckich korzeni. Album zaczyna się od utworu „Back Home” a następnie „Break Yer Bass Drone Again”, który jest rozwinięciem początkowego tematu z poprzedniej piosenki. Wpływy tradycyjne reprezentują „Broken Levee”, „Falun Fine” oraz „The Broken Bouzouki”. Na uwagę zasługują, również, „Put Me Together” i „These Are The Days”. Duncan Chisholm określa styl grupy jako grupę rock and rollową, która ma w swoim składzie skrzypce i dudy i twierdzi, że to najlepsza płyta zespołu.
W 2009 roku grupa obchodziła swoje 20-te urodziny, występując na Dingwall Traditional Music Festival w Szkocji a 21-sze, rok później na festiwalu Celtic Connection w Glasgow oraz w Festival Theatre w Pitlochry. Wystąpili, też, w Danii w Tonder. W 2010 roku przyjęto na stałe do składu Alyna Coskera, który pojawiał się wcześniej jako muzyk sesyjny. W 2011 roku grupa odbyła trasę koncertową po Europie. Zespół pojawił się w studio i nagrał kilka nowych utworów, które ukazały się na płycie EP w marcu 2012 roku.
Aktualny skład: Duncan Chisholm - skrzypce (od 1989) Stuart Eaglesham - śpiew, gitara akustyczna (od 1989) Stevie Saint - dudy, flażolety (od 1994) Alyn Cosker - perkusja, instr. klawiszowe (2002-2007, od 2010) Colin Cunningham - gitara basowa (od 2004) Davie Dunsmuir - gitara prowadząca (od 2007)
W grupie grali: Struan Eaglesham - instr. klawiszowe (1989-1996) Allan Wilson - dudy, flażolety (1989-1991) Roger Niven - gitara (1989) David Foster - śpiew, gitara bassowa, instr. perkusyjne (1989-1990) Andy Murray - gitara prowadząca (1989-1993) Ivan Drever - śpiew, gitara, cytra (1990-1998) Wayne Mackenzie - gitara basowa (1992-2003) Graeme "Mop" Youngson - perkusja (1992-1996) Andy Thorburn - instr. klawiszowe (1996-1997) Andy Simmers - instr. klawiszowe (1998-2000) Ronny Watson - perkusja (1996-1998) Tony Soave - perkusja (1998-2002) Ross Hamilton - śpiew, gitary (2003-2007)
Muzycy sesyjni: John Henderson - perkusja Neil Hay - gitara basowa Dougie Pincock - dudy, flażolety Roddy McCourt - dudy, flażolety Gary West - dudy Gordon Duncan - dudy, flażolety Martyn Bennett - dudy, flażolety Kenny Forsyth - dudy, flażolety Fraser Fifield - dudy, flażolety Paul Jennings - perkusja Bryden Stillie - perkusja Allan James - perkusja
Dyskografia: Albumy studyjne Unleashed (1991) The Chase (1992) Year of the Dog (1994) The Half Tail (1996) Seven (1999) Almost an Island (2002) Terra Firma (2007) EPki Unleashed: The Preview (1991) Burning Horizons (1993) 'Time for Walking' & 'Back of Beyond' (2012) Album koncertowy Not Enough Shouting (2000) Wideo Captured Alive (1992) Inne wydawnictwa Wolfstone (1989) Wolfstone II (1990) This Strange Place (1998) Kompilacje Pick of the Litter (1997)