Malinky, to szkocki zespół folkowy, specjalizujący się w tradycyjnych piosenkach w nowym wykonaniu. Od momentu powstania w 1998 roku, początkowo jako support dla Karine Polwart, zespół został doceniony i wielokrotnie nagradzany. Ich repertuar zogniskowany na piosenkach, łączy głębokie uznanie dla tradycji ze świeżością podejścia, wykonując zarówno tradycyjne tematy, jak i swoje oryginalne utwory przy pomocy ciekawego zestawu instrumentów. Korzenie muzyczne Malinky tkwią z jednej strony w brzmieniach takich grup, jak Pentangle, z drugiej zaś proponują oni dość nowoczesne myślenie o muzyce. Krytycy okreslają ich czasem jako najlepszą formację od czasów Silly Wizard.
Zespół został utworzony jesienią w 1998 roku przez muzyków występujących na folkowej scenie Edynburga. Grupa powstała, by pomóc Karine Polwart, która miała wstąpić jako support, w czasie koncertu harfisty i gawędziarza Robina Williamsona, założyciela Incredible String Band. Karine miała występować za jakieś dziesięć dni. Oryginalny skład to:Karine Polwart z Banknock, Stirlingshire (śpiew, gitara, bouzouki), Steve Byrne z Arbroath (śpiew, gitara, bouzouki, mandolina), Mark Dunlop z Garryduff, Co Antrim (bodhran, whistle, śpiew) oraz skrzypek Kit Patterson z Plymouth w Anglii. Muzycy spotykali się wcześniej na scenach pubów w Edynburgu, w miejscach takich jak Sandy Bell i Royal Oak. Polwart była pracownikiem socjalnym, Byrne był studentem studiów szkockich, Dunlop urbanistą z rady miasta, a Patterson programistą.
Wśród wielu dobrych zespołów, Malinky wyryóżniali się tym, że skoncentrowali się niemal wyłącznie na szkockiej tradycji oraz wybitnym talentem twórczym Karine Polwart. W ciągu sześciu miesięcy od powstania, grupa zdobyła nagrodę "Danny Kyle Open Stage" na festiwalu Celtic Connections w Glasgow oraz podpisali kontrakt z Greentrax Recordings. Danny Kyle był zapalonym zwolennikiem tradycyjnej muzyki i wspierał odrodzenie jej popularności na terenie Szkocji. Nagrody jego imienia przyznawane są nowym muzycznym talentom. Zespół rozpoczął także międzynarodowe występy od wyjazdu do Francji na festiwal Interceltique de Lorient w Bretanii.
Pierwszy album grupy „Last Leaves” został nagrany w 1999 roku i wydany w 2000 roku na Celtic Connections. Producentem płyty był Davy Steele (Battlefield Band). Album został nagrany w Pier House Studios w Granton w Edynburgu.
W rok od swego debiutu zespół był zapraszany na prestiżowe festiwale i cieszył się dużym zainteresowaniem prasy. Częściowo wynikało to z faktu, iż niewiele zespołów muzyki tradycyjnej opierało swój repertuar na piosenkach. W 2000 roku grupa zdobyła swe pierwsze doświadczenia na festiwalu w Tonder w Danii. Zaprosił ich Carsten Panduro, artystyczny dyrektor wydarzenia, który kieruje festiwalem od momentu powstania w 1975 roku. Maliny otrzymali owacje na stojąco i było to dla nich naprawdę ogromne przeżycie. W tym samym roku wystąpili, również na Cambridge Folk Festival, jednym z najstarszych tego typu wydarzeń, bo od 1965 roku. Sukces grupy miał nieoczekiwany rezultat dla Karine Polwart. Producentem ich albumu był Dave Steele, członek Battlefield Band. Dave poważnie zachorował (zmarł w 2001 roku) i zaproponował kolegom z zespołu, właśnie Karine, jako swoje zastępstwo. W tych przykrych okolicznościach, w sierpniu 2000, wokalistka rozpoczęła współpracę z jednym z najbardziej znanych szkockich zespołów. Nagrał z nimi, także, płytę „Happy Daze”, która ukazała się na rynku w 2001 roku. Karine nie przerwała jednak współpracy ani z zespołem Malinky, ani z MacAlias, jej duetu z Gill Bowman, w stylu country/pop.
Na początku 2001 roku skrzypek Jon Bews, pochodzący z Edynburga, występujący wcześniej w grupie Burach, zastąpił Kita Pattersona. W tym samym roku dodano do składu jeszcze jednego muzyka. Był nim Leo McCann, z hrabstwa Tyrone, muzyk grający na akordeonie guzikowym i whistlach. Celem było rozszerzenie brzmienia zespołu, w dużej mierze opartej na instrumentach strunowych. McCann rozpoczął występy w styczniu 2002 roku, od trasy koncertowej w Niemczech, w ramach Scottish Folk Festival, na którym zespół szlifował materiał na swój drugi album „3 Ravens”, wydany, również, przez Greentrax. Leo mieszkał na terenie Szkocji od ponad dziesięciu lat i grał w wielu grupach, takich jak as Drop The Box, Corner House, Iron Horse. Piosenka Karine Polwart „Billy Taylor”, zaprezentowana na Cambridge Folk Festival w sierpniu 2002, zainteresowała znanego prezentera BBC, muzyka i aktora, Mika Hardinga i trafiając na fale radiowe wzmocniła popularność zespołu. Inna jeje piosenka „Thaney” , o szkockim świętym, otrzymała nominację w Radio 2 Folk Awards w 2003 roku. Płyta ujawnia, także, talent autorski Steva Byrne. Album powstał studio Castlesound Studios w Pencaitland w okolicach Edynburga.
We wrześniu 2004 roku, zespół ogłosił znaczące zmiany w składzie. Karine Polwart zdecydowała się kontynuować karierę solową a, oczekujący potomka, Leo McCann powrócił do swojej poprzedniej kariery w pracy socjalnej. Karine i Leo występowali do lutego 2005 roku. W 2005 roku wystrzeliła kariera Karine Polwart, za sprawą trzech nagród Radio 2 Folk Awards w BBC za 2004 rok. Solowa płyta "Faultiness", reedycja z 2003 roku, została najlepszym albumem, piosenka "The Sun's Comin' Over The Hill" - najlepszą oryginalną piosenką a sama Karine otzrymała nagodę "Horizon Award" dla najlepszego nowego artysty. Byrne, Dunlop i Bews poprowadzili zespół wraz z nowymi członkami. Pojawiła się wokalistka i wiolonczelistka Fiona Hunter z Glasgow oraz urodzony w Liverpoolu Ewan MacPherson (gitara, mandolina, mandola, tenor banjo, szczęka harfa, śpiew).
W czerwcu 2005 roku zespół nagrywa swój trzeci album "The Unseen Hours". Nagranie wykonano w, przepięknie położonym w szkockich górach, studio Watercolour Studios w Ardgour w okręgu Lochaber. Album ukazuje się w listopadzie 2005 roku i, choć w zmienionym składzie, stanowi ciągłość w stosunku do dotychczasowej pracy, w którym na pierwszym miejscu są tradycyjne szkockie ballady. Album jest pełen epickich ballad, gdzie Steve Byrne i Ewan MacPherson grają na przeróżnych instrumentch strunowych, tworząc solidne tło, a dodanie fletów i gwizdków dodaje kolorytu. Większość utworów to tradycyjne piosenki, a niektóre tytuły mogą być znane, tak jak "Clerk Saunders", "King Orfeo" czy "Hughie the Graham". Płyta zawiera, także, dwie piosenki spoza tradycyjnego repertuaru. Są to "The Sun's Cousin", napisana przez członków zespołu i "My Ain Country" przez, szkockiego poetę z przełomu XVII i XIX wieku, Allana Cuninghama. Na CD zawartych jest również kilka propozycji instrumentalnych.
W tym składzie wyruszają na trasę koncertową po Niemczech i Holandii w 2006 roku a w styczniu 2007 występują na festiwalu Celtic Connections w Glasgow, wspólnie ze szwedzką grupą folkową Ranarim. Wyjeżdżają, także, po raz pierwszy na koncerty w USA i Kanadzie.
W tym samym roku grupę opuszcza Ewan MacPherson, poświęcając się innym projektom. Póżniej gra w różnych formacjach takich jak Fine Friday, Fribo z wokalistką Anne Sofie Linge Valdal (Jim Sutherlands Cold Weather Dancing) oraz skrzypaczką Sarah-Jane Fifield. Zastąpił go, grający na gitzrze i bouzouki, David Wood z Grindleford w Derbyshire, poprzednio grający w CrossCurrent. David wnosi ze sobą przepełniony młodością, entuzjastyczny styl gry wraz z solidnym przygotowaniem historycznym.
W roku 2008 z grupy odłącza skrzypek Jon Bews a na jego miejscu pojawia się Mike Vass. Mike jest młodym, utalentowanym skrzypkiem, zdobywcą nagród a do tej pory znany z duetu ze swoją siostrą, klawiszowcem, Ali Vass. Jon występuje w rozmaitych formacjach, między innymi w grupie węgierskego wirtuoza skrzypiec Jani Langa. Album „Flower & Iron” z 2008 roku, pojawił się jednocześnie w USA, wydany przez Mad River Records, oraz w Wielkiej Brytanii, wydany przez, ja zwykle, Greentrax Recordings. Płyta została nagrana w składzie: Mark Dunlop (śpiew, whistle, flet, bodhran), Steve Byrne (śpiew, gitara, harfa), Fiona Hunter (śpiew, wiolączela) oraz, gościnnie Dougie MacLean (didjeridu). Można tam znaleźć dwanaście utworów wśród których są i tradycyjne pieśni, frapujące, ostre aranżacje, jak też i wybrane covery i utwory instrumentalne.
W kwietniu 2010 roku, członek założyciel Mark Dunlop odchodzi z zespołu, by poświęcić się życiu rodzinnemu a grupa występuje w czteroosobowym składzie. Również Mike Vass decyduje się na opuszczenie grupy, w październiku 2010 roku, aby kontynuować pracę pedagogiczną w Argyllshire. Do wiosny 2011 grupę wspomaga skrzypek Daniel Thorpe, laureat nagrody z 2010 roku, przyznawanej przez BBC dla młodych szkockich muzyków. Nagroda ma zachęcać młodych muzyków do zajmowania się muzyką tradycyjną a zwycięzca jest zapraszany na nagranie do stacji BBC w Szkocji, występuje podczas końcowej gali oraz przez rok jest członkiem Związku Muzyków.
Po trzech latach intensywnych tras koncertowych, głównie w Niemczech i Ameryce Północnej, w czerwcu 2011 roku, zespół ogłosił przerwę. Pod koniec 2012 roku ogłosili, że zaczną ponownie występować od stycznia 2013 roku. Mark Dunlop i Mike Vass powrócili do zespołu a nagranie nowej płyty zaplanowano na 2013 roku. Tego pomysłu nie udało się zrealizować i nie wiadomo czy grupa Malinky będzie istniała. Strona internetowa zespołu jest w tej chwili niedostępna.
W 2013 Fiona Hunter wydała, oczekiwany album solowy, na którym umieściła piosenki z okolic swego rodzinnego Glasgow. W nagraniu wzięli udział znani instrumentaliści sceny tradycyjnej, wliczając w to Mika Vassa, Matheu Watsona, Euana Burton, Gilliana Frame i kilku zaproszonych wokalistów.
W sierpniu 2014 roku grupa nagrała swój piąty album „Far Better Days”, w studio nagraniowym Gorbals Sound w Glasgow. Producentem płyty jest Donald Shaw z zespołu Capercaillie. 23 stycznia 2015 roku grupa wystąpiła na Celtic Connections w Glasgow, w Mitchell Library, prezentując swój najnowszy album.
Byli członkowie: Kit Patterson (1998-2001) Karine Polwart (1998-2005) Ewan MacPherson (2004-2007) Leo McCann (2001-2005) Jon Bews (2001-2008) David Wood (2007-2012) Daniel Thorpe (gościnnie na skrzypcach 2010-2011)
Last Leaves (2000)
Last Leaves of Traditional Ballads and Ballad Airs Produced by Davy Steele; Recorded at Pier House Studios, Edinburgh; Engineered by Peter Haigh; Cover photo by Stuart Polwart; Sleeve design by Iain Copeland / Just George Greentrax Recordings CDTRAX 190 (CD, UK, 2000)
The CD title of course refers to Greig / Keith: Last Leaves of Traditional Ballads and Ballad Airs.
Tracks: 1.Whaur Dae Ye Lie? (5.02) 2.Strathmartine Mains (Love and Freedom) (Roud 22219) / Banish Misfortune (2.52) 3.The Hills of Ardmorn (4.03) 4.The Light Dragoon (Roud 162; Child 299) (2.47) 5.The Dreadful End of Marianna for Sorcery (4.00) 6.Thomas McElvogue's No. 2 / Rocky Road to Dublin / Merrily Kissed the Quaker / Cathal McConnell's Slip Jig (5.31) 7.The Beggar Man (Roud 118; Child 279) (3.27) 8.Dimna Juda (2.48) 9.Alison Cross (Roud 3212; Child 35) (4.04) 10.The Bonnie Lass of Fyvie (Roud 545) / The Silver Spear (5.04) 11.Jimmy Waddell / The Battle of the Somme (4.41) 12.The Green Wedding (Roud 93; Child 221) / Bill Harte's Jig (5.04) Tracks 1, 5 Karine Polwart; Track 2a Mary Brooksbank; Tracks 2b, 4, 6bc, 7, 9-10, 12 trad. arr. Malinky; Track 3 Roy M.B. Williamson; Track 6a Thomas McElvogue; Track 6d Charlie Lennon; Track 8 trad. Macedonian; Track 11a Davy Steele; Track 11b Pipe Major William Lawrie
3 Ravens (2002)
Produced by John Morran;Recorded at Castlesound Studio, Pencaitland, Scotland in May-June 2002; Engineered by Stuart Hamilton; Mixed by Stuart Hamilton, John Morran and Malinky; Mastered at Castlesound; Sleeve artwork by Linda McCann and Mike Garden Greentrax Recordings CDTRAX 233 (CD, UK, 2002)
Tracks: 1.Billy Taylor (Roud 158; Laws N11) (4.46) 2.The Lang Road Doon (5.43) 3.Thaney (4.01) 4.The Back of Adie Bolton's Van / Leaving Rum reels (4.00) 5.The Rovin' Ploughboy (Roud 2138) (2.36) 6.The Sound of a Tear Not Cried (2.03) 7.Three Ravens (Roud 5; Child 26) / The Raven's Return (6.11) 8.Llantrisant Ladies strahspey / Yorkston Athletic slip jig / Roy's Roast reel (4.34) 9.I Dreamed Last Night of My True Love (Roud 406; Laws M13) (4.17) 10.The False Lover Won Back (Roud 201; Child 218) (4.30) 11.Gone to the Bower jig / Olaf Cowan's Welcome to Wardieburn jig / The Road to Gloutane slow reel (4.44) 12.The Trawlin' Trade / La Jument De Michao (2.28) 13.Follow the Heron (3.34) Track 1 words trad., music Karine Polwart; Track 2 Steve Byrne; Tracks 3, 6, 7b, 13 Karine Polwart; Track 4 Leo McCann; Tracks 5, 7a, 9-10, 12b trad. arr. Malinky; Track 8 Jonathan Bews; Tracks 11ab Mark Dunlop; Track 11c Terry ‘Cuz’ Teahan; Track 12a John Conolly
The Unseen Hours (2005)
Produced by John Morran; Engineered by Nick Turner at Watercolour Studio, Ardgour, Lochaber, Scotland in June 2005; Mixed by John Morran, Stuart Hamilton and Malinky at Castlesound, Pencaitland, October 2005; Mastered by Stuart Hamilton at Castlesound, Pencaitland; Sleeve artwork origination by Ewan MacPherson; Layout and typesetting by Steve Byrne; Design finalising by John Slavin at DesignFolk Greentrax Recordings CDTRAX 276 (CD, UK, November 1, 2005)
Tracks: 1.Edom O Gordon (Roud 80; Child 178) (5.09) 2.Clerk Saunders (Roud 3855; Child 69) (7.34) 3.Hughie the Graham (Roud 84; Child 191) (5.12) 4.The Scotia Set: Memories of Paddy Le Blanc/ Petticoats Loose/ Cutty's Wedding/ You and I/ S'iomadh Rud a' Chunnaic Mi (Many's the Thing I Saw) (4.33) 5.Seán ó Duíbhír a'ghleanna (John O'Dwyer of the Glen) (Roud V7466) (6.00) 6.King Orfeo (Roud 136; Child 19) (4.56) 7.Inertia Reels: Naomi Jones / The Inertia Reel / The Maid I Ne'er Forgot / The Flowing Tide (4.38) 8.Flowers of Saskatchewan (3.28) 9.The Bonnie Banks of Fordie (Roud 27; Child 14) / Pennknivsmördaren (6.03) 10.The Icon: Were Ye At the Peats Th'day, Donald John? / Maho Snaps / The Icon / Töst (5.00) 11.The Sun's Cousin (6.49) 12.My Ain Countrie (The Sun Rises Bright in France) (3.58) Tracks 1-3 trad. arr. Malinky; Track 4a Donald Angus Beaton; Track 7a Debbie Scott; Track 7b John Bews; Track 8 David Francey; Track 10a Mark Dunlop; Track 10c Ewan MacPherson; Track 10d Magnus Stinnerbom; Track 11 words Ewan MacPherson, Steve Byrne, music Ewan MacPherson; Track 12 words Allan Cunningham, music trad. arr. Malinky
Flower & Iron (2008)
Produced by Steve Byrne and Dave Wood; Recorded at Butterstone Studio, Perthshire, Scotland in July 2008; Engineered by Jamie and Julia MacLean; Mixed by Jamie and Julia MacLean, Steve Byrne and Dave Wood; Mastered by Denis Blackham at Skye Mastering; Design concept and sleeve notes by Steve Byrne; Photography by Thomas Gavin; Layout by John Slavin Greentrax Recordings CDTRAX 330 (CD, UK, September 2008)
Tracks: 1.Pad the Road Wi Me (Roud 4599) (3:11) 2.The Broomfield Hill (Roud 34; Child 43) (4:06) 3.When Margaret Was Eleven (5:07) 4.Cows & Cottongrass: Gan te the Kye Wi Me / The Cottongrass (3:53) 5.Dark Horse on the Wind (5:47) 6.The Shipyard Apprentice (4:18) 7.Sweet Willie and Fair Annie (Roud 4; Child 73) (7:33) 8.The Drunken Duck: The Drunken Duck / The Ronan Boys / The Chattering Magpie / The Famous Ballymote (4:51) 9.The Ploughboy and the Maid (Roud 186; Laws M24) / Give It a Wee Try (3:55) 10.Why Should I?: Janice Leask of Lerwick / Why Should I? / Jock Hosie's Fancy (3:52) 11.Ruaraidh Mor's: Cavers of Kirkcudbright / Ruaraidh Mor's Lullaby (6:55) 12.The Road tae Drumleman (4:45) Track 1 words trad., additional verses Steve Byrne, music Mike Yates; Track 2 words trad. sdapted Steve Byrne, music trad. arr. Malinky; Track 3 Pete St John; Tracks 4, 8d, 10b trad. arr. Malinky; Track 5 Liam Weldon; Track 6 words Archie Fisher, music Bobby Campbell; Track 8a Lillias Kinsman-Blake; Track 8b Liz Carroll; Track 8c trad. arr. Steve Bryne, Mark Dunlop; Track 9a words trad., music Mark Dunlop; Track 9b, 11a Mike Vass; Track 10a Mark Dunlop; Track 10c Lindsay Ross; Track 11b Duncan Johnstone; Track 12 words Willie Mitchell, music Tony Cuffe
Far Better Days (2015)
Produced by Donald Shaw; Photography, artwork and design by Lizzy Doe; Gorbals Sound, CD, UK, January 23, 2015
Musicians: Steve Byrne, lead vocals, vocals, bouzouki, guitar, jew's harp, shruti box; Mark Dunlop, lead vocals, vocals, whistle, bodhrán, flute; Fiona Hunter, lead vocals, vocals, cello; Mike Vass, fiddle, vocals
Handsel (2019)
20th Anniversary Album - Double CD. Released 1st June 2019. Cover portrait by Michael Corr, michaelcorrartist.co.uk
CD1 1. Begone Bonnie Laddie 2. The Forester 3. The Maid of Doneysheil 4. Sleepytoon (with Ellie Beaton) 5. True Lover John (with Len Graham) 6. The Braes o Broo 7. The Baron o Brackley (with Cameron Nixon) 8. Gie Me a Lass Wi a Lump o Land / The Tarbolton Lasses (with Barbara Dymock) 9. Lovely Armoy 10. The Hash o Bennagoak (with Hector Riddell) 11. The Lads o the Lindsay 12. The Groves of Donaghmore (with Daibhidh Stiubhard) 13. Awa Wi Ma Laddie
CD2 1. Martinmas Time (Demo) 2. Alison Cross (Live) 3. Whaur Dae Ye Lie? 4. Billy Taylor 5. The Lang Road Doon (Live) 6. The Trawlin Trade (Live) 7. King Orfeo 8. Clerk Saunders (Demo) 9. Seán Ó Duibhir a' Ghleanna 10. Pad the Road Wi Me 11. Son David 12. Fisherman's Wife (Live) 13. The Newry Highwayman (Live) 14. The Bonnie Lass o Fyvie / Silver Spear (Live)
CD1: Recorded November 2018 - March 2019 at GloWorm, Glasgow CD2: Archive material collated, digitised and mixed at Das Gartenzimmer, Tranent. Both discs mastered at Slate Room Studio, Pencaitland.