| JRM - Jig Reel Maniacs istnieje od 1990 roku i grają muzykę określaną mianem celtic fusion. Grupa łączy ludowe nuty krain celtyckich z nowoczesnymi aranżacjami nawiązującymi do różnych trendów. JRM inspiruje celtycka spuścizna muzyczna, a zespołowe interpretacje standardów celtyckich i kompozycje własne, stanowią mieszankę swobodnie przekraczającą granice stylów, łamiącą konwencje brzmieniowe i harmoniczne - to szeroko rozumiany nurt Word Music oparty na tradycyjnej melodyce celtyckiej z elementami muzyki jazz, rock, reggae, funk. Zespół słynie ze świetnych koncertów, które są podstawą ich działalności, popularyzując w ten sposób szkocką i irlandzką muzykę i kulturę. W większości grają utwory instrumentalne, zdarzają się też piosenki wykonywane po angielsku, lecz również po gaelicku.
Nazwa The J.R.M. Band z 1990 roku, późniejsza JRM Band i JRM wzięła się od początkowych liter imion założycieli. Istnienie grupy zainicjowali w 1990 roku trzej muzycy: Rory Allardice (Szkot z Dundee, lektor British Council, Kierownik Studium Nauczania Języka Angielskiego przy UAM w Poznaniu), mandolina, whistle (flażolet), harmonijka ustna, śpiew, Michał Jankowski (Poznaniak, anglista, wykładowca w Instytucie Filologii Angielskiej UAM w Poznaniu), gitara akustyczna, Jacek Podbielski (Poznaniak, muzykolog, Kierownik Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu), gitara akustyczna, śpiew.
W latach 1994-1996 zespół występował w składzie: Rory Allardice, Michał Jankowski, Mariusz Graczyk (akordeon), Magdalena Niedziejko (skrzypce), Mirik Arsenian (instrumenty perkusyjne), Mariusz Sprutta (gitara basowa, śpiew). Mariusz Sprutta to wykształcony muzycznie geomorfolog, taternik jaskiniowy, alpinista, polarnik oraz himalaista. W tym składzie zespół nagrywa kasetę „In the Pub” wydaną w 1996 roku. Samo nagranie zarejestrowane zostało w Studio Nagrań Giełda w Poznaniu w grudniu 1995 podczas koncertu na żywo transmitowanego przez Radio Merkury oraz częściowo w studio po koncercie. Kaseta zawiera wybór tradycyjnych tematów celtyckich, irlandzkich oraz szkockich utworów instrumentalnych i pieśni, pełnych życia, skocznych jigów i reeli oraz nostalgicznych ballad i lovesongów, zagranych w sposób zbliżony do tradycyjnego.
W 1997 roku członkowie The J.R.M. Band rozjeżdżają się po świecie. Rory Allardice rusza do Zjednoczonych Emiratów Arabskich - gdzie zakłada zespół Next Flight Out i organizuje imprezy celtyckie. Mariusz Graczyk wyjeżdża do Hiszpani, a Mariusz Sprutta w Himalaje. Magda Niedziejko zakłada rodzinę, a Mirik Arsenian przeprowadza się do Gliwic. Michał Jankowski, ostatni z pierwotnego składu, dobiera sobie muzyków (Martin Parker - mandolina, harmonijka ustna, śpiew, Artur Gronowski - gitara basowa, Witold Wojtkowiak - perkusja, Tomasz Dolezich - skrzypce) i wystepuje na licznych imprezach w Poznaniu i w Polsce.
W 2000 roku do zespołu wracają po zagranicznych podróżach: Mariusz Graczyk i Mariusz Sprutta, a miejsce skrzypka Tomka Dolezicha zajmuje Zbyszek Rybak, skrzypek jazzowy i koncertmistrz Teatru Muzycznego w Poznaniu. Nowością w muzyce grupy jest połączenie celtyckiej harmoni z dynamicznym akompaniamentem sekcji rytmicznej. Repertuar grupy stanowią ludowe melodie i pieśni celtyckie wykonywane często w niekonwencjonalny sposób. Zespół często wykorzystuje teksty poety szkockiego Roberta Burnsa. Z nową sekcją rytmiczną ich muzyka mieści się w konwencji jazzu, rocka czy fusion. W sierpniu 2000 Martin Parker wyjeżdża z Polski do Bahrainu, a na stanowisku wokalisty i frontmana zastępuje go Wojtek Jachowski, znany ze sceny szantowej i żywiołowych występów sesyjnych w O'Morgan's Pub w Poznaniu.
Na Międzynarodowym Festiwalu Celtyckim CELT 2000 w Poznaniu The J.R.M. Band gra porywająco wspólny koncert ze szkocką grupą Búrach w Klubie Jazzowym Blue Note w Poznaniu. Po festiwalu zespół rozpoczyna współpracę z żeńskim zespołem tańca irlandzkiego Elphin z Gdańska, jednym z najlepszych zespołów tego typu porównywanym z irlandzkim Riverdance. Zespół The J.R.M Band współpracuje też z dudziarzami: Przemysławem Wawrzyniakiem i Pawłem Kobusem, harfistką - Luizą Harasim-Grzelką oraz tancerzami: Anną Niedźwiedź i Konradem Wiśniowskim.
W 2003 roku następują kolejne zmiany w składzie. Wokalista i gitarzysta Wojtek Jachowski angażuje się w karierę zawodową i koncerty własnej grupy Liquid Lunch a skrzypek Zbyszek Rybak w solowy projekt funk-jazzowy The Sound Explorer. Wojtka zastępuje wokalistka Kasia Aszyk, a skrzypce przejmuje Tomek Urban. Dodatkowo do stałego składu dołącza współpracujący z grupą od kilku lat Przemysław Wawrzyniak (dudy szkockie, flażolety, flety, bodhran i instrumenty perkusyjne).
W maju 2004 roku Przemysław Wawrzyniak, dudziarz, flecista i flażolecista, grający też na bodhranie i instrumentach perkusyjnych, wyjeżdża do Szwecji.
Przemysław Wawrzyniak wraca do zespołu po roku przerwy. W maju 2005 roku zespół obchodzi swoje piętnastolecie. Z tej okazji JRM uczestniczy w sesji fotograficznej na Dziedzińcu Różanym Centrum Kultury Zamek w Poznaniu w tle murów zamkowych i Fontanny Lwów wzorowanej na słynnej XIII-wiecznej fontannie z Pałacu Alhambra w Grenadzie. JRM występuje także w Poznani w ramach jubileuszowego XXX Jarmarku Świętojańskiego. W finałowej części koncertu JRM występuje wraz z duetem tańca irlandzkiego Emerald Dance. We wrześniu 2005 roku Kasia Aszyk wyjeżdża na stypendium do Portugalii a grupa występuje w męskim składzie. Do zespołu dołączają akordeonista Wojtek Jurgiel (akordeon guzikowy i akordeon klawiszowy), który zajmuje miejsce Mariusza Graczyka i, na krótko, pianista Romuald Andrzejewski (instrumenty klawiszowe).
W styczniu 2006 roku po półrocznej przerwie na studia w Portugalii, do zespołu powraca Kasia Aszyk. JRM występuje na przeróżnych imprezach w kraju, począwszy od XIV edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, poprzez Noc Burnsa, poety, pieśniarza Szkotów, celebrowaną co roku, 25 stycznia, w przypuszczalny dzień urodzin poety, obchodach Dnia Świętego Patryka i wielu innych.
W styczniu 2007 Przemysław Wawrzyniak i Wojciech Jurgiel opuszczają zespół i ruszają w podróż swoich własnych projektów muzycznych. W przyszłości będą zastepowani przez muzyków współpracujących z JRM: Krzysztofem Ryszardem Brychem (flażolety, akordeon, saksofon), Jarosławem Buczkowskim (akordeon guzikowy) i Tomaszem Ujmą (dudy szkockie). W listopadzie 2007 zespół rozpoczyna próby w studio nagrań, przygotowując materiał do wydania płyty CD. Grupa pracuje nad repertuarem i aranżacjami. Do zespołu dołączają gościnnie Diarmuid Johnson (flety irlandzkie) i Krzysztof Łangowski (gitara elektryczna, realizacja dźwięku). Krzysztof jest także realizatorem nagrań.
5 grudnia 2008 JRM zagrał w Irish Brogans Pub wspólnie z Rorym Allardicem, jednym z trzech muzyków, którzy założyli zespół JRM w 1990 roku. Rory przyleciał ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i odwiedził Poznań. Wspólnie zagrali trzyczęściowy koncert z elementami jam session i spontanicznymi tańcami zespołu tańca irlandzkiego Celtica.
W lutym 2009 roku grupa kończy nagrania zmierzające do wydania albumu CD. Album ma tytuł „Cosa gan bhróga” (Bez butów, boso). Album zawiera ostatecznie 12 ścieżek i jest mieszanką utworów tradycyjnych, kompozycji własnych zespołu i poezji gaelickiej. JRM rusza w trasę promującą nowy album. Zanim płyta CD ukaże się w sprzedaży, krążek jest dostępny na marcowych koncertach JRM.
W styczniu 2010 roku Witold Wojtkowiak, perkusista, opuszcza grupę. Witolda Wojtkowiaka zastępuje nowy perkusista Bartek Krawczak. Zmiana personalna spowodowana jest kontuzją prawej dłoni i zaangażowaniem w karierę zawodową Witka Wojtkowiaka. Jesienią 2010 roku Diarmuid Johnson, poeta, nauczyciel języków celtyckich, który wystąpił z JRM ponad 100 razy, opuszcza grupę po trzech latach współpracy.
7 lutego 2010 roku ma miejsce premiera spektaklu „Eachtra”, wykonywanego przez zespół wspólnie z grupą taneczną Ellorien. „Eachtra” to po irlandzku „podróż”. Inicjatorami i pomysłodawcami stworzenia spektaklu byli liderzy zespołu JRM, w którym w latach 2008-2010 gościnnie występował Diarmuid Johnson, a stroną produkcyjną, scenograficzną i techniczną zajął się Mariusz Sprutta. Łącząc zainteresowania członków projektu i ich wcześniejsze doświadczenia Diarmuid wyreżyserował program, w którym równoważne są muzyka, taniec, obraz i słowo. Multimedialne sceny muzyczno-taneczne łączące elementy kultur Irlandii, Szkocji, Walii i Bretanii. Delikatne tańce w baletkach, wraz z energetycznym stepem irlandzkim, naturalnie komponują się z przezroczami krajobrazów celtyckich krain, wysp i mórz, a recytowane fragmenty poezji przesiąknięte tradycją gaelickich i bretońskich bardów harmonijnie wspierają dźwięki fletu, skrzypiec, akordeonu, saksofonu, gitar i perkusji. W następnych latach muzycy i Ellorien kontynuują pokazy swojego przedstawienia w całym kraju.
Jesienią 2011 roku zespół występuje w Piwnicy Farnej Pod Blaszanym Kurem w Poznaniu. Koncert jest nagrywany zarówno w warstwie dźwiękowej (audio) jak i wizualnej (video). Nagrania są materiałem wyjściowym pod płytę live oraz teledysk zespołu. Jig zarejestrowany podczas tego występu „Gallagher's Frolic's” zostaje zaprezentowany w listopadzie 2012 roku.
17 kwietnia 2012 Rusza oficjalny kanał Youtube zespołu Jig & Reel Maniacs: http://www.youtube.com/user/jigreelmaniacs.
JRM, to zespół, który najlepiej się czuje na koncertach. Kolejne lata to udowadniają. Materiały z koncertów są rejestrowane i zbierane na planowaną płytę „live”. Z pewnością wyzwaniem dla grupy był występ podczas Nocy Kościołów Drewnianych w Skokach, 16.05.2014. Publiczność wypełniła niemal cały skocki kościół. Kościół świętego Mikołaja leży na Szlaku Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka.
Rok 2015 to rok jubileuszowy dla zespołu. Zespół przedstawia z powodzeniem swoje widowisko „Eachtra” z tańcami w wykonaniu Ellorien. W koncertach uczestniczą, także, dawni członkowie grupy, Rory Dallas Allardice jak jeden z założycieli JRM oraz wokalistka Kasia Aszyk. We wrześniu 2015 roku następują zmiany w składzie. Perkusista Bartłomiej Krawczak od lata 2015 opuszcza JRM, wiążąc się z zespołem towarzyszącym Kate Ryan podczas jej koncertów w Polsce. Do stałego składu dołączają: Aleksander Brych (flety poprzeczne, falażolety i instrumenty dęte) oraz Piotr Kichler (perkusja).
We wrześniu 2016 roku skrzypek Tomasz Urban żegna się z zespołem. Grę na skrzypcach, jak również na altówce, przejmuje Natalia Rogińska. Wraz z Natalią do zespołu dołącza Jej mąż Konrad Rogiński, multi-instrumentalista, kompozytor i aranżer, specjalizujący się w grze na wszelkich instrumentach perkusyjnych oraz dętych (klasycznych i egzotycznych).
W listopadzie 2016 roku ukazuje trzecia płyta zespołu zatytułowana „Celtic Fusion - LIVE 2010-2015”. Zaprezentowane są na niej irlandzkie i szkockie jigi i reele a także pieśni, z domieszką takich gatunków jak jazz, rock, reggae i funk. Materiał, w większości, pochodzi z 18 kwietnia 2013, z koncertu w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz z 21 marca 2015 z pubu Shoemaker w Kielcach.
W styczniu 2023 roku JRM wystąpił z krótką trasą kocertową zatytułowaną „Celtic Fusion with Prog Connections”, w ramach obchodów dnia Roberta Burnsa narodowego wieszcza Szkotów, szkockiego święta obchodzonego w okolicach przypuszczalnego dnia jego urodzin tj. 25 stycznia 1759. Weekendowe koncerty odbyły się w Puławach, Warszawie i Poznaniu w dniach 27, 28 i 29 stzcynia 2023. Niewątpliwa atrakcja koncertów burnsowych to obecność wyjątkowego muzyka, wirtuoza gitary, Wojciecha Hoffmanna (Turbo, Non Iron, Czerwone Gitary).
JRM w Tawernie Korsarz 20.03.2015
Nowa wieś, Gmina Michałowice, Powiat Pruszków k/Warszawy, Remiza Strażacka OSP Nowa Wieś, Celtycki Koncert z zespołem tańca irlandzkiego Ellorien i promocja płyty Celtic fusion, 20.11.2016
JRM i Wojciech Hoffmann (Heam, Turbo, Non Iron, Czerwone Gitary) w klubie Progresja, Warszawa Celtic Fusion with Prog Connections 28.01.2023
JRM w Domu Kultury "Portiernia", Ursus 22.03.2024 w składzie:Michał Jankowski (gitara akustyczna), Aleksander Brych (celtycki flet drewniany poprzeczny), Michał Mazur (dudy, flażolety, didgeridoo), Dobrochna Surma (skrzypce), Filip Wyrwa (perkusja, instrumenty perkusyjne), Mariusz Sprutta (gitary basowe, śpiew)
Dyskografia: 1996 - "In the Pub" (MP) 2009 - "Cosa Gan broga" (MP) 2016 - "Celtic Fusion" - LIVE 2010-2015
Skład: Aleksander Brych - flet drewniany poprzeczny, flażolety Michał Jankowski - gitara akustyczna Mariusz Sprutta - gitara basowa, śpiew Michał Mazur - whistles, dudy, dudaire dubh, drumla, bouzouki irlandzkie Dobrochna Surma - skrzypce Filip Wyrwa - perkusja i instrumenty perkusyjne
Muzycy, którzy występowali w JRM: Rory Allardice - Next Flight Out (1990-1997) - śpiew, mandolina, flażolety, harmonijka ustna, bodhran Jacek Podbielski (1990-1994) - śpiew, gitara Witold Wojtkowiak (1997-2009) - perkusja Bartłomiej Krawczak (2010-2015) - perkusja Mariusz Graczyk (1994-1997 i 1999-2005) - akordeon, instrumenty klawiszowe Magdalena Niedziejko (1995-1997) - skrzypce Mirik Arsenyan (1995-1997) - instrumenty perkusyjne Diarmuid Johnson (2007-2010) - flety, flażolety Martin Parker (1997-2000) - śpiew, gitara, mandolina, skrzypce Artur Gronowski (1997-1999) - gitara basowa Tomasz Dolezich (1997-1999) - skrzypce Zbigniew Rybak (2000-2003) - skrzypce Wojciech Jachowski - Liquid Lunch (2000-2003) - śpiew, gitara, flet Katarzyna Aszyk (2003-2006) - śpiew Przemysław Wawrzyniak (2004-2005, 2005-2006) - dudy szkockie, flety i flażolety, bodhran oraz instrumenty perkusyjne Wojciech Jurgiel (2005-2006) - akordeon guzikowy, akordeon klawiszowy Tomasz Urban (2003-2016) - skrzypce Konrad Rogiński (2016-2017) - konga, cajón, darabuka, perkusjonalia Natalia Rogińska (2016-2018) - skrzypce, altówka
Współpraca muzyczna: Krzysztof Ryszard Brych - saksofony, flażolety, akordeon, dudy, harmonijka ustna, pianino elektryczne, instrumenty klawiszowe Maciej Czarnecki - perkusja Krzysztof Łangowski - gitara elektryczna Julia Owczarek - skrzypce Robert Carranza Agaciński - perkusja i perkusjonalia Artur Grudziński - pianino, instrumenty klawiszowe Maksymilian Mińczykowski - perkusja Marek Wawrzyniak - perkusja
|
|