Anúna, to irlandzka grupa chóralna, zjawisko unikatowe na muzycznej scenie Irlandii. Repertuar grupy opiera się na ponad tysiącletniej tradycji pieśni irlandzkich. Chór czerpie garściami z dawnych utworów. Swoje utwory wykonują, głównie a capella, czasami ze skromnym akompaniamentem. Śpiewają po łacinie, angielsku i w językach gaelickich. Grupa powstała w 1987 roku w Dublinie, założona przez kompozytora Michaela McGlynna, członka zespołu chóralnego radia RTÉ. Do roku 1991 zespół istniał pod nazwą An Uaithne - zbiorczego terminu, oznaczającego trzy główne typy dawnej muzyki celtyckiej: Suantraí (kołysanka), Geantraí (wesoła pieśń) oraz Goltraí (lament). Tworzą niepowtarzalne zestawienie ruchu, kostiumów, oświetlenia w postaci świec, tworzące eteryczny i wciągający klimat dla wykonywanych naturalnymi i wyjątkowymi głosami utworów. Typowy skład to dwunastu do czternastu wykonawców, występujących bez dyrygenta. Anúna rozszerzyła granice tego, co możemy określić jako muzyka celtycka. W 2010 roku grupa przyjęła nazwę Anúna, Ireland's National Choir (Irlandzki Chór Narodowy). Urodzony w 1964 roku w Dublinie Michael McGlynn uczęszczał w młodości do Coláiste na Rinne, letniej szkoły języka irlandzkiego w Dungarvan w hrabstwie Wateford oraz Blackrock College, renomowanej katolickiej szkoły średniej. Studiował muzykę i angielski na University College w Dublinie oraz Trinity College, osiągając tytuł magistra. Był członkiem Chóru Kameralnego rozgłośni RTÉ a w 1987 roku założył grupę Anúna. McGlynn, już od szkolnych lat, przejawiał zainteresowanie do tradycyjnej piosenki oraz entuzjazm do średniowiecznych utworów irlandzkich, na tej bazie tworząc eklektyczny repertuar charakteryzujący grupę.
Zadebiutowali występując w Trinity College w Dublinie, wykonując utwory średniowiecznego poety i kompozytora francuskiego Guillaume de Machauta oraz flamandzkiego twórcy Guillaume Dufay, przypisywanych dzisiaj do okresu Ars nova. W swym pierwszym występie w telewizji RTÉ wykonali tradycyjne piosenki miłosne Máire Bhruinneal. W 1988 roku wystąpili jako goście w podczas występu Trinity College Singers (prowadzone przez studentów kampusu chóry), przedstawiając transkrypcje, wykonywanych wcześniej przez Clannad, współczesnych irlandzkich kompozycji klasycznych.
W 1990 roku chór zdobywa drugie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Cork Choral Festival. Działający od 1954 roku Cork Choral Festival jest znany jako dynamiczna siła w rozwoju muzyki chóralnej w Irlandii. Uczestniczyli w premierze „The Children of Lir”, oratorium z librettem w języku irlandzkim, skomponowanym przez Patricka Cassidy. Premiera odbyła się w National Concert Hall w Dublinie. W 1991 roku ukazuje się pierwszy album „An Uaithne”, wydany tylko na kasetach. W tym samym roku miała miejsce premiera, napisanej przez McGlynna w latach 1989-1991 „Mszy celtyckiej” (The Celtic Mass), zawierającej jego najbardziej znane utwory, takie jak „Sanctus” czy „Agnus Dei”. Grupa wykonuje, również, pochodzącą z 1692 roku „Ode to St. Cecilia”, napisaną przez Henry Purcella, a także bardziej współczesny „Hymn to St. Cecilia” Benjamina Brittena. Michael namawia swojego brata bliźniaka, Johna McGlynna, pracującego w zawodzie architekta, do wykonania „na żywo” piosenki zespołu U2 „Mysterious Ways” w dniu ukazania się ich albumu „Achtung Baby”. Był to również dzień, w którym An Uaithne stał się Anúna. W rezultacie John porzuca wykonywany zawód, by zostać profesjonalnym wokalistą, współpracując z Anúna a później z Riverdance. W 1992 roku uczestniczą w nagraniu ścieżki dźwiękowej do ekranizacji bajki „Calineczka”, wykonując muzykę napisaną przez Barry Manilowa. Tworzą chórek dla Stinga przy nagraniu piosenki „Mo Ghille Mear”, którą Sting wykonuje wraz z The Chieftains.
W kwietniu 1993 roku ukazuje się pierwsza płyta grupy „Anúna” z mieszanką utworów średniowiecznych z tradycyjnymi. Na uwagę zasługuje „Media Vita” wykonaniu Michael McGlynn, wykonana w języku irlandzkim „Fionnghuala”, czy też „The Raid” z akompaniamentem bodhranu. Nie można też ominąć przepięknej ballady „Silent, O Moyle”. Album "Anúna" osiągnął 11 miejsce na liście Billboard World Music w 1995 roku.
W listopadzie 1994 roku grupa wystąpiła na festiwalu teatru, muzyki i tańca Mayfest w Glasgow, co było ich pierwszym zagranicznym, występem. Ostatnia edycja tego festiwalu miała miejsce w 1997 roku.
Zdolność do gładkiego łączenia gatunków muzycznych pozwoliła im na współpracę z gamą różnych artystów. Brali udział w fenomenalnie przyjętym Riverdance, którego sukces rozpoczął się na konkursie Eurowizji w 1994 roku, spędzając 18 tygodni na pierwszym miejscu na liście najlepszych singli w Irlandii oraz osiągając 9 miejsce na takiej liście w Wielkiej Brytanii. Brali udział w nagraniu CD i DVD z tego show. Śpiewali chóralną sekcję w otwierającej przedstawienie „Cloudsong” wykonywanej przez sopranistkę Katie McMahon. Katie była , również solistką na trzech pierwszy płytach grupy Anúna. Grupa współpracowała z Riverdance aż do 1996 roku. W sierpniu 1994 roku wydają swój drugi album „Invocation”, który zdobywa nagrodę w konkursie Irish National Entertainment w kategorii muzyki klasycznej. Wydają, także, EPkę „Winter, Fire and Snow”.
W 1995 roku występują na styczniowym Celtic Connections w Glasgow, zdobywając nagrodę „najbardziej popularnego publicznego przedstawienia roku”. W czerwcu zostają zaproszeni przez Elvisa Costello do wspólnego występu na festiwalu Meltdown w Londynie, festiwalu łączącego muzykę, sztukę i film. W roku 1995 pojawia się trzecia płyta chóru „Omnis”, typowe dla nich połączenie muzyki dawnej i tradycyjnej celtyckiej. Na uwagę zasługuje „The Flower of Maherally”, wykonana przez Michaela.
Kolejny 1996 rok Anúna zaczęła od koncertu w Belfaście w The Ulster Hall, z towarzyszeniem The Ulster Orchestra. Zaprezentowali tam utwory z przygotowywanej właśnie, kolejnej płyty „Behind the Closed Eye”. Wcześniej jednak ukazał się album „Deep Dead Blue” zawierający bardziej klasyczny materiał. Utwory na tym albumie wykonywane są głównie a cappella w średniowiecznym w stylu a wielu utworów zostało odtworzonych na podstawie kilku fragmentów muzycznych. Ich muzyka została wybrana jako tło podczas ceremonii otwarcia irlandzkiej prezydencji w Unii. W grudniu tego roku wystąpili w prestiżowym programie w BBC „Later... with Jools Holland”.
Płyta „Behind the Closed Eye”, która ukazała się w 1997 roku, to zestaw o wiele bardziej nowoczesny. Michael McGlynn jest fanem poezji Francisa Ledwidge i, zarówno tytuł, jak i kilka utworów opartych jest na jego wierszach.
Kolejne lata to współpraca z wieloma znanymi artystami, zarówno z kręgu muzyki klasycznej, jak i popularnej. Wymienić można chociażby takie grupy i postacie jak The Chieftains, Elvis Costello czy chińska piosenkarka i autorka Dadawa, uczestnictwo w wielu wydarzeniach kulturalnych i artystycznych, trasy koncertowe po całym świecie i uczestnictwo w festiwalach.
W styczniu 1999 roku Anúna pojawia się na koncercie irlandzko-norweskiego duetu Secret Garden w Lillehammer w Norwegii. Koncert został nagrany na płycie DVD i wyemitowany w całych Stanach Zjednoczonych przez publiczną telewizję. Secret Garden jest zwycięzcą konkursu Eurowizji w 1995, grają nostalgiczną muzykę, w dużej mierze o celtyckich korzeniach.
W listopadzie 2000 roku wydany zostaje album „Cynara”, do którego pierwsze ściezki nagrano już w 1998 roku. Podczas trasy koncertowej Anúna odwiedza także i Polskę, występując w poznańskiej Farze. Barokowy kościół jest często wykorzystywany jako miejsce koncertów. Muzycy chóru Anúna byli zachwyceni zarówno wnętrzem jak i akustyką.
W roku 2000 ukazał się film dokumentalny o manuskrypcie z Kells, pod tytułem „The Book of Kells - The Work of Angels?”, do którego podkład muzyczny napisał McGlynn a wykonywała Anúna. Księga z Kells, to, bogato iluminowany przez celtyckich mnichów, manuskrypt z około 800 roku, pochodzący prawdopodobnie z klasztoru na wyspie Iona założonego przez św. Kolumbę, będący jednym z najważniejszych zabytków chrześcijaństwa irlandzkiego, przechowywany obecnie w bibliotece Trinity College w Dublinie.
W 2002 roku ukazuje się album „Winter Songs”, zawierający celtyckie, średniowieczne i amerykańskie piosenki i kolędy, z akompaniamentem harfy, whistli i gitary akustycznej. Aranżacje utworów są nowocześnie harmonijne, a jeśli występuje wokal, to pojawia się on w sposób ulotny, jak głos anioła.
W rok 2003 występują na Belfast Festival w Ulster Hall z towarzyszeniem The Ulster Orchestra. Belfast Festival to artystyczne wydarzenie z długoletnią tradycją, obejmujące wiele gatunków sztuki. Wyruszają także na pierwszą swoją trasę koncertową po USA.
Grupa wydaje składankę „Essential Anúna” w Universal Classics and Jazz w Wielkiej Brytanii (angielskiego oddziału amerykańskiej wyrwórni Universal Music Group), która plasuje się na 6 miejscu listy muzyki klasycznej Wielkiej Brytanii. Pierwsza trasa po Wielkiej Brytanii. Michael McGlynn zaczyna nagrania do filmu „Invocations of Ireland”. W filmie wykorzystano 18 utworów McGlynna w wykonani chóru Anúna z widokami przepięknych irlandzkich krajobrazów. DVD jest efektownym studium irlandzkiej przyrody sfilmowanej w hrabstwie Wicklow w zachodniej Irlandii. DVD ukazało się dopiero w 2009 roku.
Zespół intensywnie koncertuje po całym świecie, odwiedzając Szwajcarię, Niemcy, USA, Japonię. Towarzyszyli Pani prezydent Irlandii Mary McAleese podczas wizyty państwowej do Chile i Argentyny. Solistki związane wcześniej z grupą odnosiły sukcesy współpracując nadal z Riverdance, zasilając projekt pod nazwą Celtic Woman i prowadząc karierę solową. Lynn Hilary, Orla Fallon, Méav Ní Mhaolchatha oraz Deirdre Shannon występowały, w różnych okresach, z Celtic Woman.
W 2006 roku ukazuje się dziesiąty album formacji „Sensation”. Płyta łączy w sobie szeroki asortyment muzyki, zaaranżowane i skomponowane przez dyrygenta grupy Michaela McGlynna. To wydawnictwo jest może trochę bardziej folkowe niż poprzednie a zastosowany zestaw instrumentów, nieco bogatszy, to muzyka jest zarówno intrygująca jak i urzekająca.
W latach od 1994 do 1998 Méav był członkinią chóru była Méav Ní Mhaolchatha. W 2006 ukazała się płyta „Celtic Dreams”, będąca składanką utworów nagranych podczas pracy w chórze jak też i solowych występów.
W lipcu 2007 roku grupa uczestniczyła w festiwalu muzyki chóralnej w Festival 500 odbywającym się w St. John na w Nowej Fundlandii. Tego samego roku, Anúna zadebiutowała w amerykańskiej telewizji publicznej, która wyemitowała ich spektakularny koncert „Celtic Origins”. Na tym koncercie grupę zaprezentowała się wraz z innymi, jedenastoma, światowej sławy muzykami, w pięknej gotyckiej katedrze Trinity w Cleveland w Ohio. Wydarzenie to zostało nagrane na płyty CD i DVD, zawierając kompozycje Michaela McGlynna, jak również specjalne aranżacje tradycyjnych utworów, w tym: „Our Wedding Day”, „Greensleeves”, „Scarborough Fair”, „Marble Halls” a dodatkowo, bracia Michaela wykonali w duecie przebój Johna Denvera, „Annie Song” w hołdzie dla tego zmarłego amerykańskiego artysty. Grupa pozostaje w Stanach, by na jesieni odbyć dziewięciotygodniową trasę wraz z Lindą Lampenius (znaną jako Linda Brava), fińską skrzypaczką klasyczną, która wcześniej pomagała grupie w nagraniu „Celtic Origins”.
W lipcu 2008 roku Anúna nagrywa specjalny, świąteczny program dla amerykańskiej telewizji publicznej. Powstaje album „Christmas Memories”, bazuje na występach scenicznych a producentem jest Maryland Public Television. Grupa debiutuje na solowym występie w słynnej Sali koncertowej Concertgebouw w Amsterdamie.
W czerwcu 2009 roku, Anúna wydała płytę CD „Sanctus” oraz DVD „Invocations of Ireland”. CD zawiera cztery wcześniej wydane wcześniej utwory, a w przypadku jednego, „Nobilis Humilis”, musieli częściowo nagrać ponownie i połączyć z oryginalnym utworem. Płyta zawiera, także, kompozycje McGlynna: „Agnus Dei”, „Miserere Mei Deus” Gregorio Allegriego i „Crucifixus” Antonio Lotti. „Invocations of Ireland” to 56 minut filmu, nakręconego przez Michaela z muzyką chóru na tle irlandzkiego krajobrazu. Nagrania rozpoczęły się już w 2003 roku. W 2009 roku Anúna zainaugurowała swój program edukacyjny (Anúna Education and Outreach Programme), który obejmował takie kraje jak Japonia, Polska, Szwecja, Holandia. Program polega na prowadzeniu warsztatów chóralny, prowadzonych przez cały chór, jak i sesji indywidualnych. W lipcu 2009 roku, Anúna odbyło się pierwsze wykonanie „Behind the Closed Eye” na terenie Republiki Irlandii. Koncert odbył się w National Concert Hall w Dublinie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną RTÉ. Grupa wystąpiła z orkiestrą ponownie w lipcu 2010 roku, z fińskią artystką Lindą Lampenius, dodając kilka nowych elementów, w tym dziewięcio-minutową fantazj McGlynna opartą na pieśni Thomasa Moore'a „Ostatnia róża”. W 2010 roku Anúna zmieniła oficjalnie nazwę na Ireland's National Choir (Irlandzki Chór Narodowy).
W niektórych krajach są specjalne okresy dla publicznych stacji, w których starają się one o dotacje (pledge periods). Dla takiego celu powstała płyta składankowa „Music of Ireland - Welcome Home”, będaca zestawem najlepszej muzyki irlandzkiej nadawanej w marcu. Anúna nagrała tam ściezkę „Is Mise 'n Ghaoth / The Lass of Aughrim”, wspólnie z Máire Brennan and Íarlem Ó Lionard (Afro Celt Sound System). Na płycie znaleźli się, również, Sinead O'Connor, The Chieftains, Orla Fallon, Damien Dempsey, Andy Irvine i Donal Lunny, Paul Brady, Shane Macgowan, Glen Hansard, Andrea Corr, Damien Rice, The Welcome Home Party. W czerwcu 2010 roku, Anúna współpracowała z australijską supergrupą The Wiggles, nad wydaniem CD i DVD, zaplanowanym na 2011 rok. We wrześniu 2010, Anúna nagrała, zaaranżowaną przez Michaela, kolędę „Away in a Manger” z byłą solistką Celtic WomanOrlą Fallon dla jej świątecznego programu telewizyjnego, w którym wystąpili, również, David Archuleta, laureat programu American Idol z 2008 roku, i inna artystka związana wcześniej i z Anúna i z Celtic Woman, Méav Ni Mhaolchatha. Film został nakręcony w Dublinie.
W dniach 27-29 stycznia 2011 roku, Anúna dołączyła do pionierów irlandzkiej muzyki, zespołu Clannad, grając trzy koncerty w dublińskiej katedrze Christ w Dublinie na czterdziestolecie tego zespołu z Donegal, powstałego w umuzykalnionej rodzinie Brennanów na początku lat 70-tych. Śpiewali w pięciu utworach, „Dúlamán”, „Caislean Óir”, „Theme from Harry's Game”, „In a Lifetime” oraz „I Will Find You”. Wykonali też własną piosenkę „Media Vita”, integrując elementy muzyczne z „Caislean Óir”. W lipcu chór zorganizował swoją pierwszą Międzynarodową Szkołę Chóralna w National Concert Hall w Dublinie. Zespół stworzył specjalne, bardzo skuteczne techniki nauczania, zrówno dla śpiewaków solowych jak i chóralnych. Techniki te są pod wieloma względami, rewolucyjnych, a jednocześnie proste w koncepcji. W tym wydarzeniu brał udział Matthew Oltman, dyrektor muzyczny męskiego chóru z San Francisco, Chanticleer. Pod koniec roku Anúna odwiedziła koncertując i prowadząc warsztaty w Tokio, Niigacie, Hyogo, Kagoshimie, Sasebo i Shiga. Trasa obejmowała również odwiedzenie obszarów dotkniętych trzęsieniem ziemi i tsunami.
W kwietniu 2012 Anúna uczestniczyła w premierze „Requiem for the Lost Souls of the Titanic” irlandzkiego kompozytora, Philipa Hammond. Premiera odbyła się w katedrze Św. Anny w Belfaście a brało w niej udział aż pięć chórów. Anúna wykonała utwór „Sanctus / Benedictus” oraz „Lux Aeterna” w języku hebrajskim. W lipcu, na swoją 25 rocznicę, grupa wydała album „Illumination”, z piętnastoma utworami. Niektóre z nich już w maju zostały zawarte na ścieżce dźwiękowej gry wideo „Diablo III”. W październiku zespół gościł w Chinach, gdzie prowadził warsztaty muzyczne w konserwatorium w Szangchaju a w listopadzie w różnych miastach Holandii. W październiku chór dał warsztat Konserwatorium w Szanghaju oraz w listopadzie odbyło się szereg imprez chóralnych publicznych warsztatów w całej Holandii.
W roku 2013 odbyła się pierwsza trasa w Kanadzie. Koncerty połączone były z warsztatami. Inne warsztaty odbyły się w Brugii, w Belgii, w centrum konferencyjnym i koncertowym De Doelen w Rotterdamie oraz Veenedaal. W listopadzie, Michael prowadził warsztaty w Szkole muzycznej w Poznaniu, w których uczestniczyły: Poznański Chór Chłopięcy, Zespół Solistów Lumen Vocale, żeński zespół wokalny BeFour, dziewczęcy zespół wokalny Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego. Członkowie chóru: Michael McGlynn - Musical Director & Manager John McGlynn - Corporate Performance Lucy Champion - Education & Outreach Co-ordinator Miriam Blennerhassett - Chorus Master Soliści: Aidan Gately Dónal Kearney Regina McDonald Rachel Thompson Patrick Gardiner Victoria Warwick Andrea Delaney Hugo Leeney George Hutton Aimee Gray Sara Di Bella Laura Inman Zach Trouton Adrian Lydon Fergal Cooke Sara Weeda Colm O Hara Kira Rugen Laura Zimmerman Moreau Eilis McLoughlin Ian Curran Maeve O Hara Patrick Mac Lynn Monica Donlon Tara McNeill Russell Seaton Elaine Kolshus Colm Kenny Vaughan Rory Musgrave Ian Russell
Lista niektórych dawnych członków chóru: Julie Feeney Ian King Eimear Quinn Órla Fallon Deirdre Shannon Méav Ní Mhaolchatha Lynn Hilary Helen Kearns Frances Marshall Caron Hannigan Peter Harney Edel Harrington Nichola Horn Patrick Hughes Briana Jordan Ian Cirran David Clarke Cathal Clinch Paddy Connolly Joanna Fagan
Dyskografia:
1991 - An Uaithne (wydana tylko na kasetach)
1993 - ANÚNA
1994 - Invocation
1995 - Omnis
1996 - Deep Dead Blue
1997 - Behind the Closed Eye
2000 - Cynara
2002 - Winter Songs
2003 - Essential Anúna (wydanie brytyjskie)
2005 - The Best of Anúna (wydanie europejskie)
2005 - Essential Anúna (wydanie amerykańskie)
2006 - Sensation
2006 - Celtic Dreams : Méav Ní Mhaolchatha with Anúna Valley Entertainment